مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

سلول خورشیدی که به دنبال آفتاب ((می گردد))

3 طرح برتر در مسابقه ابتکار در صرفه جویی انرژی در دانشگاه MIT  

این دومین دور از مسابقات MADMECH در مهندسی مواد- مکانیک  در مورد طراحی راههای نو  برای صرفه جویی انرژی بود.

طرح اول مربوط به ساخت سلول خورشیدی بود که با حرکت خورشید همچون گل آفتابگردان به سمت خورشید تغییر زاویه بدهد در این طرح از هیچ موتور یا وسیله الکترونیکی استفاده نشده و همیچ منبع انرژی هم لازم ندارد.

در این طرح با استفاده  از تغییر دما بین قرار گیری در آفتاب مستقیم یا سایه (آفتاب مایل)  تغییرات فیزیکی در موادی که در این وسیله به کار گرفته شده ایجاد می شود و باعث می شود با کج شدن و تغییر شکل این اجزای سلول خورشیدی زاویه مطلوب به سمت خورشید طی شود.

به گفته ی سازندگان این وسیله بازده تولید الکتریسته توسط سلول خورشیدی مجهز به این رهیاب 38%  بیشتر می شود. تا اینکه به زمین Fix شود.

این تیم از چند ماده برای ساخت این سیستم استفاده کرده است . از جمله چند پلیمر و نوارهای 2 فلزی اما بهترین حالت به گفته ی خودشان موقعی بود که سلول خورشیدی بالای قوس یا طاق ساخته شده از آلمینیوم و فولاد قرار داده شدو با گرم شدن یک سمت از این ساختار این قوس خم می شود و زاویه مناسب را پیدا می کند.

استفاده از این 2 فلز محکم علاوه بر داشتن استحکام بالا برای نگه داشتن سلول در شرایط نا مساعد ، بسیار ارزان قیمت و رایج در همه ی کشورها مخصوصا کشورهای در حال توسعه می باشد.

طرح دوم مربوط به تولید الکتریسیته از حرکت خودروهای در حال حرکت است که با نصب شدن در کنار جاده و استفاده از انرژی باد هنگام گذر اتوموبیل ها الکتریسیته برای شارژ باتری ها تولید می کند.

که از این نظر برای مکانهای دور افتاده که مجهز به انرژی برق نیستند می توان جاده ها را بدون مصرف انرژی کمی روشن نمود . ( ممکن است این ایده به ذهنتان خطور کند که جاده های متروک را با برق روشن نگذاریم و اگر روزی ماشینی در آن جاده خواست عبور کند با استفاده از این سیستم و گرفتن انرژی در ابتدای جاده از حرکت خودرو ، با پیشروی اتوموبیل در بقیه ی جاده  به تدریج لامپهای بعدی  با احتساب سرعت و شتاب و بحثهای سینماتیکی و تخمین مکان همزمان با عبور اتوموبیل  در جاده ، در آن مکان روشن شود.)

نظرات 1 + ارسال نظر
ماری پنج‌شنبه 27 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 15:32

ممنون بابت مطلبت جالب وقابل تامل بود

نظر لطفتونه.بازم میگم.ما فقط وظیفمون رو انجام میدیم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد