مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

رده بندی 10 رشته دانشگاهی در زمینه های فنی و مهندسی

رشته های فنی و مهندسی از دیرباز از اهمیت قابل توجهی برخوردار بوده است. در اولویت بندی رشته های فنی مهندسی شاخص های زیادی در نظر گرفته شده است تا از هرگونه اعمال نظر سلیقه ای جلوگیری شود. شاخص هایی نظیر میزان اقبال رتبه های برتر کنکور به رشته ها، نوع بازار کار، جایگاه رشته در ایران، جایگاه رشته در دنیا، کیفیت تدریس رشته ها در دانشگاه، پذیرش و یا عدم پذیرش دانشگاههای معتبر، فراگیری رشته، میزان فارغ التحصیلان بیکار در رشته مربوطه و غیره در نظر گرفته شده است.
در این پژوهش سعی شده است از نظر سنجی میدانی از گروهی از دانشجویان جامعه هدف نیز استفاده شود...

۱۰ رشته برتر فنی مهندسی به ترتیب اولویت: 

 

1- مهندسی برق 

گرایش قدرت
گرایش الکترونیک 
گرایش کنترل و ابزار دقیق
گرایش مخابرات
گرایش مهندسی پزشکی (بیوالکتریک) 


۲- مهندسی مکانیک   

گرایش طراحی جامدات
گرایش حرارت و سیالات
 

۳- مهندسی عمران   

گرایش عمران
گرایش نقشه برداری
گرایش آب
 

۴- مهندسی صنایع  

گرایش برنامه ریزی و تحلیل سیستم ها
گرایش تولید صنعتی
گرایش تکنولوژی صنعتی
گرایش ایمنی صنعتی
 

۵- مهندسی شیمی  

گرایش صنایع پتروشیمی
گرایش طراحی فرایندهای نفت
گرایش صنایع پالایش
گرایش صنایع گاز
گرایش صنایع غذایی
 

۶- مهندسی کامپیوتر  

گرایش نرم افزار
گرایش سخت افزار
 

۷- مهندسی مواد  

گرایش متالورژی صنعتی
گرایش متالورژی استخراجی
گرایش سرامیک
 

۸- مهندسی هوافضا
۹- مهندسی معماری
۱۰- مهندسی فناوری اطلاعات (IT)

نظرات 95 + ارسال نظر
حسین یکشنبه 30 آبان‌ماه سال 1400 ساعت 00:47

یه سرچ ساده بکنید ببینید ماور رشته‌های مهندسی چه رشته‌ایه؟!
چه رشته‌ایه که اگه نباسه نه مهندسای مکانیک حرفی برا گفتن دارند و نه نه مهندسای برق...
با افتخار دانشجوی مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه صنعتی اصفهان...

زهرا دوشنبه 25 مرداد‌ماه سال 1400 ساعت 01:57

سلام
دوستان شما اگر به رشتتون با عشق پیش بروید قطعا سخت نخواهد بود، وقتی درک نمیکنید رشتتون رو براتون سخت میشه
من به شخصه مکانیک خوندم و برام خیلی جذاب و آسون بود، البته مبانی برق ۱ و ۲ و آزمایشگاه برق رو هم داشتم که هر سه حتی توی بچه های برق هم تاپ کلاس بودم
پس بیخود شور نزنید، از کوزه همان برون تراود که در اوست

علی دوشنبه 4 اسفند‌ماه سال 1399 ساعت 14:18

سلام رشته ی مهندسی مواد بسیار سخت تر از مهندسی صنایع و شیمی هست بر چه اساسی شما رتبه بندی کردید لطفأ چارت درسی رشته ها رو در کشور خودمون مقایسه کنید بعد رتبه بندی کنید مهندسی مواد بر خلاف اسمش فقط دو واحد درس شیمی عمومی داره و بقیه ی دروسش محاسباتی هستن و درسایی مثل مبانی مهندسی برق و برنامه نویسی محاسبات عددی، مکانیک مواد آسونترین درس های رشته ی مهندسی مواد هستن

نوروزی جمعه 12 دی‌ماه سال 1399 ساعت 13:12

رشته مهندسی فناوری اطلاعات یا IT خیلی رشته جذاب و البته سختیه به سختیه مکانیک و برق نمیرسه ولی خیلی رشته شیرین و فنی هست چون تلفیق رشته برق الکترونیک و نرم افزار و علوم کامپیوتره

نوروزی چهارشنبه 3 دی‌ماه سال 1399 ساعت 15:57

سللم دوستان روز خوش من دانشجوی مهندسی کامپیوتر نرم افزار هستم ببینید بنظرمن فقط و فقط به علاقه بستگی داره کسی که به نقاشی علاقه نداره براش سخت‌ترین رشته جهان میشه ولی کامپیوتر یه رشته خیلی با کلاس و خاص و تمیزیه هم از نظر بازارکار هم دروس اگه کسی به کامپیوتر علاقه داره پیشنهاد من اینه بره سمت نرم افزار چون واقعا رشته که عین بازی کردن میمونه برا کسی که علاقه داره خیلی مباحث درسیش جذابه بنظرمن سخت ترین درسش ریاضیات گسسته هست که اونو پاس کنید تموم و چه آزاد بخونید چه ملی بازارکارش جوره اگه زحمت بکشین من خودم تو دانشگاه تبریز میخونم و واقعا دارم از این رشته لذت میبرم

کیوان جمعه 28 آذر‌ماه سال 1399 ساعت 16:14

سلام من هنر جو سال اول مکانیک ادوات کشاورزی هستم به نظرم کلا مکانیک درس خیلی جذابیه من که علاقه دارم ولی علاقه نداشته باشی بدرد نمیخوره.

حمیدرضا جمعه 7 آذر‌ماه سال 1399 ساعت 01:12

من به عنوان یه مهندس مکانیک گرایش جامدات که یه تئوری تو طراحی مکانیزم ها نقض کردم . به دوستانی که میگن ریاضی و فیزیک سختر از مکانیک باید بگم رشته شما آچار و ابزار رشته ماست مهندسی همه علوم را شامل شده و خلاقیت میخواد به عینه شاهد ضعف ریاضی در پاسخگویی به مسایل فیزیکی اما طبیعی بودم . مهندسی برق با مکانیک در یک وزنه تعادل قرار دارن و بقیه مهندسی ها با اختلاف تو آفساید قرار دارن و بعضی هاشون مثل عمران و معماری اصلا نباید اسم مهندسی روشون گذاشت .

با تشکر

احسان پنج‌شنبه 29 آبان‌ماه سال 1399 ساعت 20:36

فقط معماری

Ali پنج‌شنبه 29 آبان‌ماه سال 1399 ساعت 13:49

سلام دوستان
تو جدید ترین رنکینگ دنیا تو رشته های دانشگاهی اول معماری دوم مهندسی شیمی و سوم شیمی و چهارم مهندسی برق و مکانیک ششم هستش .
منبع : یه سرچ ساده تو گوگل

مصطفی اقا محمدی شنبه 24 آبان‌ماه سال 1399 ساعت 16:55

اصلا راجع به برق چیزی نمیشه گفت مخصوصا تجزیه تحلیل سیستم .و بررسی سیستم قدرت

محمد شنبه 17 آبان‌ماه سال 1399 ساعت 04:53

سلام .سخترین و پیچیده ترین رشته تو کل جهان هستی ریاضیات هستش .و اگر ریاضی نباشه زمین هم نیست و فقط خدا باید معلمت و استادت باشه بهت کمک کنه وگرنه گاهی خیلی از مسائل اصلا حل نمیشه .با هر حل مسئله و قضیه دنیا میلیونها سال پیشرفت میکنه ولی حیف که غیر از خود آن کسی که قضیه را حل کرده کسی دیگری اصلا متوجه این موضوع نمیشه .

محمد شریفی جمعه 28 شهریور‌ماه سال 1399 ساعت 01:01

فقط برق قدرت

محمد حسین پنج‌شنبه 2 مرداد‌ماه سال 1399 ساعت 18:10

من خودم کارشناسی مکانیک دانشگاه شریف خوندم و بعد هوافضا رو هم در کارشناسی ارشد خوندم و الان هم دارم دکترا دانشگاه تورنتو میخونم بنظرم یکی از سخت ترین رشته ها رو هوافضا داره جون رشته ترکیبی بین مکانیک برق و کامپوتر هست و یه رشته ای است که به بقیه رشته ها خیلی نیاز میتونه داشته باشه بنظرم به عنوان کسی که دارم این رشته رو میخونم اول برید رشته مکانیک بعد برای کارشناسی ارشد برید هوافضا چون اگر این کارو نکنید معمولا محدود میشید بالاخره همه میدونید که هوافضا توی ایران 99درصد دولتی هستش
موفق باشید

اشکان پنج‌شنبه 8 خرداد‌ماه سال 1399 ساعت 12:22

من قبلا ارشد مخابرات سیستم میخوندم ولی بعد دو ترم دیدم از میدان خوشم میاد و رفتم ارشد مخابرات میدان خوندم، اکثرا میگن سخته حتی اونایی که نخوندن! بنظرم هر رشته ای زیبایی و سختی خاص خودش رو داره...گاهی به درسهای مهندسی مکانیک، عمران، شیمی یا فیزیک نگاه میکنم و از روابطی که مولفین کتابها نوشتن هیجان زده میشم و بنظرم مشکل میاد، ولی کی میتونه بگه رشته ای مثل ادبیات آسونه؟ بعله خوندنش شاید راحته ولی درک اینکه حافظ،مولوی یا سهراب واقعا منظورشون چی بوده خیلی هم راحت نیس

mq سه‌شنبه 27 اسفند‌ماه سال 1398 ساعت 03:23 https://solid-mechanics.blogsky.com/1388/12/26/post-40/#comment-form-box

با سلام اگر تعصب رو کنار بزاریم سخت ترین رشته دانشگاهی مهندسی برق هست البته مکانیک سخته و برق سختر البته هردو جزو معروف ترین وباکلاس ترین رشته های مهندسی هستن و هر ساله تقاضا و گرایش داوطلبان به این دو رشته همراه کامپیوتر از بقیه بیشتره با احترام به بقیه رشته ها برق از لحاظ درامد و بازار کار نسبت به بقیه بهتره ورشته ریشه داری محسوب میشه وتمام دنیا رو فرا گرفته

حسام یکشنبه 27 بهمن‌ماه سال 1398 ساعت 20:23

سخت ترین رشته مهندسی تو دانشگاه الکترونیکه آدم تو مونتاژ کاری قطعاتش میمونه چی برسه به برنامه نویسی avrو.... هموطور که تو سایت هم گذاشته شده رشته الکترونیک در اولویت هست

Hamid چهارشنبه 25 دی‌ماه سال 1398 ساعت 19:26

سخت ترین رشته های مهندسی برق و مکانیک هستن. ولی تمایل جامعه به برق بیشتر از مکانیکه. واسه همین رقابت تو کنکور ارشد و دکترا توی رشته برق بیشتر از مکانیکه. این باعث میشه برقیا دغدغه بیشتری داشته باشن.

پویا شنبه 26 مرداد‌ماه سال 1398 ساعت 21:30

عشق اول اخر مکانیکه...مادر کل مهندسیا مکانیکه....بقیه رشته ها همیشه جلو مکانیک عین بازین

Z چهارشنبه 21 فروردین‌ماه سال 1398 ساعت 00:13

فقط برق عشق اول واخر

زهرا چهارشنبه 7 فروردین‌ماه سال 1398 ساعت 19:19

سلام بازارکار رشته کامپیوتر چطوره؟

محمدl شنبه 25 اسفند‌ماه سال 1397 ساعت 22:30

فقط مهندسی صنایع

علی شنبه 13 بهمن‌ماه سال 1397 ساعت 11:33

رشته برق نباشه دنیا نابود میشه الان تمام زندگی مردم با برق و الکترونیکه روشنایی خونه .اتو.ماشین لباسشویی.یخچال .تلویزیون .موبایل.دستگاه های هوشمند خانگی.اتومبیل .آسانسور.جنگ افزار .پزشکی .تمام سروکار با علم برق و الکترونیکه
رشته های مرتبط با برق مثل آب حیات میمونه و لازمه تمام زندگی بشریته

The last fallen شنبه 6 بهمن‌ماه سال 1397 ساعت 21:06

من خودم عمران خوندم و باید بگم جزو سخترین رشته هاست چون مباحثی از رشته مکانیک هم داره و طراحی و تحلیل سازه که واقعا محاسبات زیادی داره تازه اگه بلد باشی و بتونی درست تشخیص بدی!! البته بستگی داره در چه سطحی بخوای دنبال کنی در سطح بین المللی سخته ، اما این چنتا رشته رو با اطلاعاتی که دارم میدونم جزو سخترین رشته ها هستن : هوافضا ، مکانیک ، عمران ، همچنین IT و کامپیوتر چه نرم افزار چه سخت افزار

جواد یکشنبه 30 دی‌ماه سال 1397 ساعت 19:23

با درود فراوان

خدمت آقایون مهندس مکانیک و برق عرض کنم که بله رشته هاى همه شما سخت و البته کاربردى هست اما لازمه بهتون یاد آورى کنم تمام این سختیهایى که ازش صحبت میکنید به وضوح به محاسبات ریاضى و فیزیک و واحدهاى درسى مثل دینامیک و الکترومغناطیس و ترمو و .... برمیگرده که باید عرض کنم اینا که ازش مینالید همگى واحدهاى درسى ٤ ترم اول کارشناسى فیزیک و از ساده ترین دروس فیزیک هستن،،،رشته هاى مهندسى نوادگان ریاضى و فیزیک هستن،،وقت کردین یه نگاه به کتاب هاى فیزیک کوانتومى بندازید تا معنى هنگ کردن و محاسبات سنگین یکم دستتون بیاد و با امید بیشترى به ادامه تحصیلتون بپردازین

موفق باشید

hanie جمعه 23 آذر‌ماه سال 1397 ساعت 14:44

من ریاضی میخونم تو دانشگاه واقعا رشته ی خیلی سختیه

حسین پنج‌شنبه 15 آذر‌ماه سال 1397 ساعت 19:02

سلام

عشق است برق ....

وسلام

علی چهارشنبه 23 آبان‌ماه سال 1397 ساعت 23:21

احسنت به تو beh

محسن یکشنبه 6 آبان‌ماه سال 1397 ساعت 23:35

من از رشته ها دیگه خبر ندارم ولی دوستام خیلی راحتن،،ولی خدا ب داد بچه های ارشد مخابرات میدان برسه ک واقعا باید از تمام خوشی هاشون بزنن

مهدی جمعه 25 خرداد‌ماه سال 1397 ساعت 23:39

سلام دوستان هر رشته سختیه خودشو داره اما رشته برق شاخه های مخابرات و کنترل و الکترونیک سخت ترین هستن مثلا رشته کامپیوتر هم از دل رشته الکترونیک بیرون میاد که همه دنیارو گرفته و موبایل رادیو و تلویزیون هم از دل مخابرات بیرون میان و موشک و هواپیما و ناوبری هم از دل رشته کنترل البته این وسط رشته های دیگری هم درگیرن

HAJI پنج‌شنبه 3 خرداد‌ماه سال 1397 ساعت 01:40

سلام فکنم کسی درمورد هوافضا نمیدونه چون سخته یه تحقیق بکنین دانشگاه های زیادی ندارن این رشته رو و فکنم دکتری باید رفت اون طرف و اویونیک هواپیما ک تا کارشناسی داره و مکانیک هواپیما ک اونم سخته من خودم اویونیکم

فرزاد یکشنبه 26 فروردین‌ماه سال 1397 ساعت 22:19

از لحاظ بازار کار فقط برق عالیه ولی سخته

X سه‌شنبه 15 اسفند‌ماه سال 1396 ساعت 19:29

سلام آقایان وخانم هایی که فکر میکنن درسشان سخت است برن فیزیکال ژئودزی نقشه برداری را بخرن یا دانلود کنن بعد حرف بزنن

hassan amirhosseini پنج‌شنبه 5 بهمن‌ماه سال 1396 ساعت 21:45

رشته مهندسی مکاترونیک که الان دارم تو مقطع هنرستان میخونم واقعا سخته
حتی هنر امومون که مدرک مکانیک داره میگه سخت ترین رشته فنیه
مکاترونیک ترکیب الکترونیک مکانیک کامپیوتر و کنترل و برق و تاسیسات هست

الهام پنج‌شنبه 16 آذر‌ماه سال 1396 ساعت 22:45

به نظرم مهندسی برق خیلی خیلی جذاب و شیرینه منکه خیلی لذت میبرم البته اگ نخونی با مخ میخوری زمین بدجووور ولی اگ درکش کنیو غرقش بشی خیییییییلی لذت بخشه

شهریار چهارشنبه 17 آبان‌ماه سال 1396 ساعت 16:25

اولا باید بدونید که همه رشته ها سختی و جذابیت و کاربرد خودشون رو دارند و در ضمن به نظر من رشته ایی که خیلی سخته جذابیتش رو از دست میده درس باید قابل فهم و درک باشه اما من به مهندسی شیمی رای میدم چون شیمی مادر علوم هست و این علم از ذرات ریزی چون اتم تا کهکشان ها را برسی میکند و مهندسی این رشته هم واقعا سنگینه در رشته شیمی دروسی چون شیمی فیزیک و شیمی تجزیه و انتقال جرم و حرارت و کنترل فرایند هستند که واقعا مشکل هستند

مهدی سه‌شنبه 21 شهریور‌ماه سال 1396 ساعت 00:16

برق قشنگ ترین رشته هست. مخصوصا مخابرات. بسیار بسیار زیباست فقط به شرطی که تلاش کنید و خوب بفهمیدش. اونوقت شیرینیش رو احساس میکنید. دلیلش هم اینه که تلفیقی از ریاضی و فیزیک و مهندسی هست.

aqil جمعه 3 شهریور‌ماه سال 1396 ساعت 14:32

مکانیک سخترین رشته اس بخاطر گستردگی و سختی و و برای یک طراحی نیاز داری چنتا مهندسی و کنار هم بزاری و هم ریاضی و فیزیک سختی داره فقط نیاز هس به یه سیستم ساده نگاه کنی و متوجه میشی. هر چند مهندسی های برق و مکانیک همیشه درگیر اینن ک کی سختره و بنظرم بستگی ب کاری ک میکنی داره همیشه نوااوری سخته و یه ملاحضه اینایی ک میگن رشته ریاضی و رشته فیزیک سختره لطف کنن بیان ببینن ما توی طراحی ریاضی و فیزیک دیگ جواب نمیده چون مهندسی بالاتر از ریاضی و فیزیک رفته و این علم اسمش اجزا محدود هست چس لطفا ساکت.

علی سه‌شنبه 24 مرداد‌ماه سال 1396 ساعت 22:35

اقایون خانوما بعضیاتون نظرات قابل تاملی داشتید ایاتا بحال به این فکر کردید که چرا ریاضیرو هررشته ای که هسین باید بخونید حتی به میزان خیلی کم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!

پریسا جمعه 20 مرداد‌ماه سال 1396 ساعت 19:43

سلام٫بازارکارمهندسی نفت وشیمی چطوره؟

مسعود جمعه 13 مرداد‌ماه سال 1396 ساعت 00:44

دوستانی که عمران,متالورژی,وصنایع میخونن تاحدودی میدونن که درسایی همچون استاتیک و دینامیک و مقاومت مصالح در چه سطحه,,ولی من خودم مکانیک بود رشته دانشگاهم اینهارو یه ضرب ترکوندم,وتو درسهایی همچون ارتعاشات و کنترل اتوماتیک واقعن کم اوردم وگرایش ارشدهم جامدات کنترل هست و ریاضیات پیشرفته ۱و۲باید پاس کنیم,حالا کجا انصفه که بگیم برق سخت تره چون ریاضیات سختی دارند چطور که اونا تو درس های ارشدشون ریاضیات پیشرفته ندارن؟خلاصه کلام فقط نامی که میدرخشد مکانیک

حجت اله کریمیان یکشنبه 8 مرداد‌ماه سال 1396 ساعت 05:00

به نام خدا
به تمام مهندسین ایرانی مخصوصا مهندسین کارشناسی برق قدرت ...و ارشد برق و میدان ...سلام و عرض ادب داریم

یوسف جمعه 23 تیر‌ماه سال 1396 ساعت 14:10

فقط مهندسی سازه

مهندس برق سه‌شنبه 6 تیر‌ماه سال 1396 ساعت 22:27

من خودم برق گرایش مخابرات هستم، ولی واقعا وقتی تو خوابگاه درسام رو با بچه های رشته های دیگه مقایسه می کنم تنها جایی که حسابی کم میارم در مورد درسای بچه های ریاضی و بچه های فیزیک هست. واقعا تمام مهندسی ها در برابر ریاضی و فیزیک بچه بازی هستن و اتفاقا خداییش همیشه وقتی از سختی رشتمون می نالیم همیشه از ریاضیات سنگینش میگیم و مفاهیم فیزیکی مشکلش. خلاصه به نظر من سختی برق دقیقا به خاطر ریاضی و فیزیکش هست.

حامد جمعه 11 فروردین‌ماه سال 1396 ساعت 17:53

بیخودی خودتونو خسته نکنین . کشاورزی از همه سخت تره

سعید پنج‌شنبه 30 دی‌ماه سال 1395 ساعت 02:32

همش راحته

محمد مولوی دوشنبه 13 دی‌ماه سال 1395 ساعت 20:20 http://wikiirani.ir

بنده با 39 سال سن در گرایش مخابرات سیستم مقطع ارشد درس میخوانم . یک دلیل بسیار منطقی دارم که مخابرات از همه سنگینتره . چون وقتی به دانشجویان رشته مثلا قدرت نگاه میکنم مشاهده میشود که دانشجویان بالای 50 سال به وفور در میان انها دیده میشود و این نشان از راحتتر بودن این رشته است . ولی این را بدانید اگر اراده کنید حتی مخابرات هم یک درس بسیار راحت است . من تلاش کردم و درس فرایند تصادفی که درس اصلی مخابرات است را یاد گرفتم . الان فهمیده ام که چقدر این درس راحت بوده و ما ازش میترسیدیم

Hamid reza جمعه 3 دی‌ماه سال 1395 ساعت 01:13

سرور کل رشته های دنیا برق

محمدرضا سه‌شنبه 9 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 05:22

بهترین رشته مهندسی ،مهندسی شیمی هستش بلاخص اگر در ارشد گرایش فراوری و انتقال گاز رو بخونید.پایه حقوق 22 ملیون هستش

فرشید یکشنبه 2 آبان‌ماه سال 1395 ساعت 00:08

با سلام خدمت دانشجویان گرامی
باید بگم که خوب یا بد بودن یا سخت و آسون بودن بودن یه مفهوم مطلق نیست، بلکه نسبیه. در مورد رشته برق هم باید بگم که گرایش های کنترل و الکترونیک و مخابرات به دلیل نیاز به فناوری مدرن و تجهیزات و زیر ساخت های جدید هنوز در پیشرفت نکردند و بازار کار خوبی ندارند. گرایش قدرت هم دیگه اشباع شده(به دلیل حجم زیاد متقاضی). از بین رشته های مهندسی هیچ کدام گستردگی مکانیک رو نداره. چون هم از یه طرف به طراحی مبدل های حرارتی، سیستم های هیدرولیکی، سیستم های انتقال حرارت، تهویه مطبوع، سیستم های انتقال آب، طراحی کانال های آب، طراحی سازه های دریایی و از یه طرف دیگه هم به طراحی سیستم های کنترلی، طراحی سیستم های دینامیکی، طراحی سامانه های فضایی، بایو مکانیک، روباتیک، مکاترونیک، طراحی اجزای مکانیکی، تحلیل نیروگاه ها ، عیب یابی ماشین های دوار به کمک ارتعاشات و آکوستیک و ... مربوط میشه. کلا یه جورایی جامع همه مهندسی ها هست. توی آمریکا و کانادا از نظر تعداد فرصت های شغلی دوم (بعد از عمران) و توی انگلیس و آلمان و استرالیا و کره جنوبی رشته اول هست.

sh دوشنبه 26 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 16:55

سلام، بنظر من سخت ترین رشته برق گرایش مخابرات چون فوق العاده محاسبات سنگینی داره، من خودم ارشد مخابرات هستم وحشتناک سخته، مغزم دیگه هنگ کرده

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد