مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

مصاحبه با رتبه نخست آزمون کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک 87

کنکور 60 درصد تکراری است  

میر سامان موسوی، رتبه 1 گرایش طراحی سیستم های تعلیق مهندسی مکانیک، دانش آموخته دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی، معدل کارشناسی موثر 50/19 .  

    سلام، لطفا در ابتدا از نحوه مطالعه خود برای کنکور بگویید؟

شروع مطالعات من برای کنکور از اول شهریور ماه بود البته به نظر خودم یک ماه زمان کم آوردم، در واقع اوایل مرداد بهترین زمان برای شروع کار است.  با توجه به اهمیت درس ریاضی تمام شهریور ماه را به این درس اختصاص دادم و در این مدت روزانه به طور مفید 5 ساعت مطالعه داشتم. برنامه ام هم به این صورت بود که هفته اول ریاضی 1 خواندم، هفته دوم ریاضی 2 و به همین ترتیب معادلات و ریاضی مهندسی. البته در این مدت به استاتیک هم نگاهی کردم.

از مهرماه به سراغ دروس تخصصی رفتم، ابتدا استاتیک را تمام کردم و بعد به سراغ درس های سیالاتی رفتم، اواسط آبان بود که این دروس را هم به اتمام رساندم و از آبان تا اوایل دی هم صرف دروس جامداتی شد.

شیوه مطالعه ام به این صورت بود که یکی دو روز اول را درس می خواندم و خلاصه برمی داشتم و بقیه روزها را تا پایان هفته تست های همان درس را می زدم و نکات مهم را برای خودم برجسته می کردم. به نظر من کنکور 60 تا 70 درصد تکراری است و فقط فرم سوالات عوض می شود.  

واقعاً 2 روز برای هر درس کافی بود؟

البته پایه علمی خیلی در این زمینه موثر است، من در زمان تحصیل درس ها را خوب خوانده بودم، وقتی مثلا دینامیک را خوب فهمیده باشید 2 روز برای یادآوری کافی است. البته یک نکته دیگر در مطالعه من این بود که تا جایی که می توانستم از اتلاف وقت جلوگیری کردم و این خیلی به من کمک کرد.

 

ماه آخر را چه کردید؟

ماه آخر برنامه من که از اواسط دی شروع می شد کاملا به تست زنی اختصاص یافته بود، من تمام این یک ماه را تست می زدم، تست های کتاب مجموعه سوالات را حل کردم، حتی من سوالات سه سال اخیر رشته های مهندسی برق (کنترل)، مهندسی عمران(ریاضی و مقاومت مصالح) و مهندسی شیمی (سیالات و انتقال حرارت) را هم حل کردم.

اما وقتی کنکور عقب افتاد فرصت کردم سری هم به کتابهای مرجع  بزنم؛ به ویژه در درس هایی که منبع کنکوری خوبی در دسترس نیست؛ مثلا ترمودینامیک 2 . حتی در درس ارتعاشات با توجه به نبودن کتاب های کنکوری خوب مجبور شدم تمرینات تشریحی تامسون را حل کنم.

 

برای درس خواندن مکان مشخصی داشتید؟

بله، بیشتر اوقات در کتابخانه های دانشگاه درس می خواندم، آقای فرشاد فداکار هم با من بود که رتبه او هم 14 شد. سعی می کردیم همیشه با هم درس بخوانیم و درس ها را با هم جلو ببریم. به نظر من اگر دونفر که وضعیت درسی مشابه ای دارند با هم برای کنکور آماده شوند خیلی مفید خواهد بود و می توانند به همدیگرکمک کنند.

 

برنامه تست زنی شما به چه صورتی بود؟

در مدتی که مشغول دوره کردن درسها بودم هر روز خلاصه سه درس را می خواندم و سوالات کنکور یکسال از آن درس ها را حل می کردم. بهترین کار درماه آخر همین مرور خلاصه ها و تست زدن است و اگر می توانند در کنار این کار کتاب ها را هم روزنامه خوانی و مرور سطحی کنند؛ البته بعضی در هفته های آخر سعی می کنند که تست های یکسال را در زمان معین و به صورت پیوسته بزنند ولی من کسی نبودم که 4 ساعت درخانه بنشینم و تست بزنم. اصلا یکی ازدلایلی که من در آزمون های آزمایشی شرکت می کردم همین بود. یادم هست بعد از اولین آزمون آزمایشی خیلی گردنم درد گرفته بود ولی چند بار که آزمون دادم بدنم عادت کرد و روز کنکور هم مشکلی در این زمینه نداشتم.

 

رتبه شما درآزمون ها در چه حدودی بود؟

6 داشتم، 70 هم داشتم.

 

پس نتیجه کنکور برای شما غیر منتظره بود؟

بله ، البته می دانستم که رتبه خوبی به دست می آورم اما انتظار رتبه 1 را نداشتم.

 

 

برای ادامه تحصیل چه گرایشی را انتخاب کردید؟

طراحی کاربردی دانشگاه شریف.

 

شما نفر دوم مرحله اول المپیاد هم شده بودید، درمرحله دوم هم شرکت کردید؟

بله، مرحله دوم همین چند روزپیش برگزار شد و نتیجه آن هم هنوز اعلام نشده است. البته من مطالعه جدی و جدایی برای این مرحله نداشتم، مشکلی که وجود داشت غلط بودن برخی از سوالها بود که سر جلسه یلی ذهن بچه ها را مغشوش کرده بود.

  

توصیه های دیگری دارید؟

به نظر من حتما قبل ازشروع به درس خواندن برای کنکور تصمیم جدی بگیرند که می خواهند موفق شوند یا نه؟ چون یا باید حسابی برای کنکور زحمت کشید و یا آن را رها کرد، حالت وسط تنها عمر و وقت بچه ها را هدر می دهد و فایده ای ندارد.

به معدل هم خیلی فکرنکنند، اگر معدل آن ها پایین است چندان نگران نباشند، من خودم خیلی از رتبه های خوب را می شناسم که معدل آن ها پایین است برای همین مطمئن باشند که اگر خوب بخوانند حتما این موضوع هم جبران خواهد شد.

موقع مطالعه هم بیش از حد به یک درس گیر ندهند، درس خواندن برای کنکور با امتحان فرق می کند؛ باید نکات مهم را بیرون کشید، خلاصه کرد و به میدان تست رفت.

اگر از نظر روحی توان غلبه بر اضطراب خود را دارند سعی کنند حوالی دی ماه مسافرتی چند روزه داشته باشند، البته برای من مسافرتی اجباری و مربوط به درسم پیش آمد ولی واقعا تأثیر عجیبی روی من داشت و بازده مرا بعد از بازگشت خیلی بالا برد.

و نکته آخر اینکه یک روز در خانه درس خواندن و روز دیگر برای مطالعه به کتابخانه یا دانشگاه رفتن خوب نیست، سعی کنند جای ثابتی برای مطالعه داشته باشند؛ این امر خیلی به تقویت تمرکز و یادگیری بهتر کمک می کند.

  

از چه منابعی استفاده کردید؟

ریاضی 1 و2، معادلات و ریاضی مهندسی: کتاب های دکتر نیکوکار، انتشارات آزاده

مکانیک سیالات (ج1 و 2) ، ترمودینامیک1 و انتقال حرارت: کتاب های دکتر خدا کرمی، راهیان ارشد

استاتیک و طراحی اجزاء: کتاب های دکتر خدا کرمی، راهیان ارشد

دینامیک، دینامیک ماشین و ارتعاشات: کتاب های راهیان ارشد

کنترل: کتاب آریاز برادرانی، انتشارات آزاده

مقاومت مصالح: کتاب دکتر نایی، انتشارات پوران پژوهش و کتاب راهیان ارشد

برای دینامیک ماشین و ریاضی ها جزوات پارسه را هم خواندم. 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد