مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

مدل شگفت انگیز بوگاتی

                    بوگاتى ویرون  

شما چه تعریفى از شگفت انگیز ترین خودروى دنیا دارید؟

●  خودرویى با بیشترین اسب بخار؟

●  خودرویى با بیشترین سرعت و شتاب؟

●  گرانقیمت ترین خودرو؟ 

خودروى بوگاتى ویرون به نظر مى رسد که همه اینها را داشته باشد:

    ● یک موتور W-16  که مى تواند 1001 اسب بخار تولید کند.

    ●  بیشترین سرعت 400 کیلومتر بر ساعت

    ●  از 0 تا 97 کیلومتر بر ساعت در 3 ثانیه

    ●  از 0 تا 290 کیلومتر بر ساعت در 14 ثانیه

    ●  برچسب قیمتى بالغ بر 1.2 میلیون دلار 

در این مقاله ما نگاه عمیقى به این خودروى شگفت انگیز خواهیم داشت و خواهیم دید که چطور ممکن است این کارایى عظیم فقط در یک ماشین باشد.همه چیز با موتور این خودرو شروع مى شود 

 

ویژگی برجسته ی بوگاتی ویرون،موتور 1000 اسب بخاری آن است.

 اجازه بدهید با موتور شروع کنیم.  شما پروسه طراحى موتورى با این قدرت را چطور آغاز مى کنید؟ اگر قسمت" موتور خودرو چگونه کار مى کند" را خوانده باشید مى دانید که اگر بخواهید موتورى با 1000 اسب بخار را بسازید. آن موتور باید قادر باشد بنزین کافى بسوزاند. براى تامین این قدرت بیش از 5 لیتربنزین در دقیقه نیاز است.

 

تخمین سوخت مصرفی

اگر از ریاضیات خوشتان نمى آید مى توانید نادیده بگیرید!

●  1000 اسب قدرت تقریبا معادل 2.6 میلیارد ژول در ساعت است. هر گالن (3.8 لیتر) بنزین شامل 132 میلیون ژول است , بنابراین موتور 1000 اسبى باید بیش از 20 گالون (76لیتر) بنزین در ساعت بسوزاند.

●  هر چند موتور خودرو فقط 25%  ازانرژى سوخت را به چرخ ها تحویل مى دهد. 75% از این انرژى به گرما تبدیل مى شود. بنابراین موتور خودرو در واقع براى تامین این قدرت مى بایست 80 گالون در ساعت بنزین مصرف کند ونه 20 گالون. یا همان 5 لیتر در دقیقه.

 

 ما نیاز به یک موتور 16 لیترى داریم تا بتواند 5 لیتر در دقیقه سوخت بسوزاند. موتور دوج وایپر نیز 8 لیترى است و 500 اسب تولید مى کند. 

اما یک مشکل وجود دارد: موتور V-8 شانزده لیترى  خیلى حجیم است و پیستونهاى عظیمى دارد. همچنین امکان ندارد که بتواند با 6000 دور بر دقیقه بچرخد و حداکثر تا 2000 دور بر دقیقه بیشتر نمى تواند گردش داشته باشد.  

  

بنابراین چگونه بوگاتى توانسته 1000 اسب قدرت را در یک خودروى سواری داشته باشد؟

موتور بوگاتی ویرون

 بوگاتى دو چیز را براى تولید یک موتور جمع و جور وتوانا براى تولید 1000 اسب بخار در نظر گرفت. اولین و مشهودترین چیز توربوشارژر است. 

 

 اگر شما قسمت "توربو شارژر چگونه کار مى کند" را خوانده باشید  مى دانید که یک راه آسان براى اینکه موتورى با قدرت بالا داشته باشیم بدون اینکه خود موتور را بزرگ بسازیم افزودن مقدار بیشترى هوا به هر سیلندردر ورودى سوخت است.توربو شارژر ها این کار را مى کنند. توربو شارژر هواى ورودى به سیلندر را فشرده مى کند در نتیجه سیلندر هواى  بیشترى را در خود نگه مى دارد. اگر شما 2 برابر هواى بیشتر وارد هر سیلندر کنید مى توانید 2 برابر سوخت بیشتر بسوزانید.در عمل این نسبت کاملا برابر نیست اما مى توان ایده اى بدست آورد. بوگاتى از یک توربو 18 psi استفاده مى کند که قدرت خروجى موتور را دو برابر مى کند. بنابراین  توربو شارژر به بوگاتى اجازه می دهد که اندازه موتور را از 61 لیتر به 8 لیتر برساند.براى تولید این مقدار هواى فشرده بوگاتى به 4 توربو شارژر جداگانه نیاز دارد.  

موتور و ورودی های هوا

دومین چیزى که براى تولید موتور بعد از توربو شارژر در نظر گرفته شد  بالا نگه داشتن خط قرمز دور و همچنین کاهش تاخیر در زمانی که پدال را مى فشاریم. بوگاتى یک موتور 16 سیلندر کمیاب دارد.

 2 راه آسان براى ایجاد یک موتور 16 سیلندر وجود دارد.

● یک راه این است که دو موتور v-8 در یک خط در کناردیگرى باشد و شفت خروجی نیز به این دو متصل مى شود. 

● راه دیگر این است که دو موتور v-8 در کنار هم باشند.

 دومین شیوه در حقیقت راهى است که بوگاتى اولین موتور 16 سیلندر خود را در اوایل قرن 20 ایجاد کرد.

در موتور ویرون , بوگاتى راه سختی را انتخاب کرد.بوگاتى دو موتور v-8 را درکنار هم ادغام و هر دو آنها را به یک میل لنگ متصل کرد.این پیکربندى موتور w-16 را در ویرون ایجاد کرد. 2 تا v تشکیل w را مى دهند.

خصوصیات برجسته

خصوصیات موتورw-16 بوگاتى شگفت انگیز است.برای مثال:

● موتور داراى 4 سوپاپ در هرسیلندر و در مجموع داراى 64 سوپاپ است.

● داراى یک سیستم روغنکارى با محفظه خشک است که از خودروهاى فرمول یک قرض گرفته است.به همراه یک مسیر روغن داخلى پیچیده براى تضمین روغنکارى مناسب و خنک کارى براى 16 سیلندر

● داراى کنترل الکترونیکى است. داراى زمان بندى متغیر پیوسته بادامک است که براى کارکرد بهینه در دورهاى مختلف موتور به کار مى رود.

● داراى یک رادیاتور عظیم است که باید گرماى هدر رفته  از سوختن 5 لیتربنزین در دقیقه را جذب کند.

هر چیز در مورد این موتور بهترین است. یک مجموعه جمع و جور و جالب توجه است.این موتور تنها 710 میلیمتر طول, 889 میلیمترعرض و 730میلیمتر ارتفاع دارد. 

براى مهار کردن این مقدار اسب بخار و گشتاور, نیاز به یک سیستم انتقال قدرت شگفت انگیز است. 

  

انتقال قدرت: 

انتقال قدرت این خودرو بى همتاست چون باید دو برابر گشتاور بیشتری را نسبت به خودروهاى اسپورت قبلى به کنترل در آورد . 

انتقال قدرت این خودرو شامل موارد زیر است:

●   هفت دنده

●   سیستم کلاچ دوگانه(دوبل)

●   تعویض ترتیبى(سکوئنشال)

●   سیستم تعویض کامپیوترى

این سیستم کنترل کامپیوترى همانند سیستمى است که در خودروهاى فرمول یک و خودروهاى مسابقه اى استفاده مى شود.هیچ پدال کلاچ یا اهرم تعویضى  براى راننده وجود ندارد. کامپیوتر دیسک هاى کلاچ را به خوبى یک تعویض واقعى کنترل مى کند.این کامپیوتر قادر است دنده ها را در 0.2 ثانیه تعویض کند. 

اغلب غیر ممکن است که همه  گشتاور موتور  w-16 فقط به دو چرخ انتقال داده شود بدون اینکه آن دو چرخ روی زمین سر بخورند و فقط حول خود بچرخند. بنابراین ویرون همیشه چهار چرخ متحرک است. با استفاده از سیستم کنترل کششى(traction control system) ، خودرو قادر خواهد بود که همه اسب بخار موتور را حتی در حالت شتاب کامل به کار گیرد. براى توضیح بیشتر در مورد سیستم چهار چرخ متحرک  ببینید : آئودى کواترو و نیز "دیفرانسیل چگونه کار مى کند" و " چهار چرخ متحرک چگونه کار مى کند"

بدنه بوگاتی ویرون

طبق گفته یکى از طراحان ویرون, بزرگترین چالش در طراحى ویرون آیرودینامیک آن بوده است. چطور مى توان خودروى مسافربرى را با 400 کیلومتر بر ساعت در جاده نگه داشت؟ 

  

خودروهاى فرمول یک یا مسابقه اى نیز مى توانند با سرعت 400 کیلومتربر ساعت حرکت کنند ولى آنها یک طراحى بدنه منحصر به فرد دارند. یک راننده بر روى مکانى مشخص دراز مى کشد. فاصله خودرو با زمین بسیار اندک است و از بالهاى بزرگى استفاده مى کند که نیرویى به سمت پایین وارد می کنند. ولى بوگاتى ویرون مانند یک خودروى عادى است که جاى 2 سرنشین نیز دارد.

اندازه هاى ویرون

79  اینچ (2 متر) عرض, 176 اینچ (4.47 متر) طول و فقط 48 اینچ(1.22 متر) ارتفاع.

بخاطر داشته باشید که"هامر 2"(81.2) اینچ عرض دارد. ویرون نسبت به ارتفاعش خیلى عریضتر است.

از طرف دیگر،سطح زیرین ویرون مانند خودروهاى فورمول یک، دوکى مانند و ونتورى شکل است که باعث افزایش نیروى رو به پایین مى شود. اغلب یک بالچه در پشت ویرون وجود دارد که در سرعت هاى بالا به طور خودکار باز می شود که باعث افزایش نیروى رو به پایین شده و خودرو را چسبیده به جاده نگه مى دارد.

نشان داده شده که خودروهاى سوپر اسپرت با داشتن بالچه عقب متحرک قادرند در سرعتهاى بالا وزنى معادل 100 کیلوگرم در عقب و 80 کیلوگرم در جلوى خودرو ایجاد کنند.

   

بالچه عقب در سرعت های بالا نیروی رو به پایین زیادی ایجاد می کند.

موتور و ورودی های هوا

 

اگر شما به عکس فوق نگاهى بیاندازید متوجه دو وسیله لوله مانند مى شوید که در طرف موتور و بر روى سقف خودرو قرار دارند.ویرون از این کانالهاى براى کنترل جریان هوا استفاده مى کند.

ویرون سه دلیل براى کنترل جریان هوا دارد.

1-   در بیشینه قدرت، موتور 45000 لیتر هوا در هر دقیقه مصرف مى کند.

2-   در بیشینه قدرت، موتور 5 لیتر بر دقیقه بنزین مصرف مى کند و گرماى حاصله مى بایست توسط رادیاتور جذب گردد.

3-   در زمان توقف، ترمز ها نیاز به دفع حرارت دارند، خصوصا زمانیکه با سرعت زیاد و ترمزهاى زیاد در جاده هاى پر پیچ و خم مى رانیم. 

موتور ویرون پشت راننده قرار گرفته است. کانال هاى هوا که بر روى سقف قرار دارند هوا را به موتور و نیز دریچه هاى هوا که در کناره ها قرار دارند  هوا را به ترمز هاى عقب مى برند.

 

اندازه موتور و سیستم انتقال قدرت، به همراه سیستم چهار چرخ متحرک و چهار شفت محرک به همراه ایجاد دو صندلى و بزرگتر کردن ابعاد خودرو، باعث افزایش وزن خودرو مى شود. به همین دلیل بدنه آن را با فیبر کربن مى سازند تا وزن آن کاهش یابد.

وزن خودرو در حدود 1950 کیلوگرم است. براى مقایسه , دوج وایپر وزنى حدود 454 کیلوگرم کمتر از ویرون دارد.

در قسمت بعد نگاهى به تایرها و فضاى داخلى خودرو مى اندازیم.

تایرها و فضاى داخلى

حتى تایرهاى به کار رفته براى ویرون منحصر به فرد هستند. آنها اختصاصا توسط میشلن(Michelin) ساخته شده اند تا بتوانند تنش وارده به تایر را درسرعت 400 کیلومتربر ساعت تحمل کنند. این تایرها نیاز دارند که مانند تایرهاى خودروهاى مسابقه اى به زمین بچسبند و بتوانند از حداکثر توان موتوراستفاده کنند.

 

بدین منظور میشلن یک تایر کاملا جدید ساخت تا بتواند جوابگوى نیاز تجهیزات بى همتاى ویرون باشد. در عقب تایرها 365 میلیمترعرض دارند و در جلو 245 میلیمتر عرض دارند .

اندازه تایرها در جلو 245/690 R520 ودر عقب 365/710 R540 است.

اندازه قطر طوقه در جلو 520 میلیمتر و در عقب 540 میلیمتر (تقریبا 20 اینچ) است. این تایرها به بیان دیگر بزرگ و حجیم هستند. تایرهاى عقب بزرگترین تایرهایى هستند که تاکنون براى چرخ هاى عقب یک خودروى سوارى طراحى شده است.

این تایرها از سیستم PAX میشلن استفاده مى کنند. فشار تایر به صورت خودکار اندازه گیرى مى شود و این تایر مى تواند به صورت بدون باد 201 کیلومتر با سرعت 80 کیلومتر بر  ساعت حرکت کند. سیستم کشف کننده کمبود فشار هوا  نقش مهمى را در امنیت سیستم PAX بازى مى کند. این نقش ، آگاه کردن شما به کمبود فشار چه اندک اندک و چه ناگهانى است.

یکى از مزایاى سیستم PAX  توانایى حرکت بدون باد و عدم نیاز به تایر یدک است. 

فضاى داخلى

ویرون در مدل اشرافى خود 2 صندلى دارد. بیشتر فضاى داخلى با چرم پوشیده شده است. داشبورد،صندلى ، سقف  و کناره ها همه چرمى اند. فقط بعضى از ادوات و مقدار کمى تکه هاى فلزى به عنوان زینت به کار رفته اند.

  

انواع مختلفى از وسایل الکترونیکى  در خودرو وجود دارد که به زیبایى و ظرافت در آن قرار دارند. یک سیستم استریو جالب توجه، سیستم ناوبرى و...  

آیا همه اینها ارزش میلیون ها دلار را دارد؟ چه کسى مى داند! ولى با این وجود ویرون نشان دهنده یک پیروزى تکنولوژیکى  بزرگ و جالب توجه است.

اگر به خودروهاى مسابقه اى نگاهى بیاندازیم اغلب این خودروها ى مسابقه اى سریع تر از ویرون نمى توانند بروند. در حقیقت ویرون به حد نهایى یک خودروى سواری نزدیک شده و بعید است خودرویى ببینیم که فراتر از ویرون در زمینه توان باشد.

این به بیان دیگر بهترین چیزى است که ویرون بدست آورده است.

نظرات 5 + ارسال نظر
reza چهارشنبه 27 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 23:30

in mashin shakari bish nist.

amir یکشنبه 21 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 17:08

واقعا خیلی عجیبه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1001اسب بخار؟؟؟؟؟؟w16؟؟؟؟؟؟
واااای!!!!!ادم گیج میشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!..................

m.gh شنبه 30 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 12:07

خودرویی بسیار زیبا با کارآیی بالا، این فوق العادس.....
ان شالا شاهد حضور پرشورترتون باشیم...

عماد جمعه 29 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 13:39 http://jsu-mechanic.blogfa.com

درود بر پدرام عزیز کجایی عمو؟؟؟ یه یک ماهی نبودی دیگه داشتیم نگرانت میشدیم پستت عالی بود . یک سالی میشه تو کف بوگاتی هستم شتاب 0 تا 100 که استثتاییه کلا ماشین رویایی هست قیمتش هم رویاییه از بین ایرانی ها هم سام نظریان شهردار بورلی هیلز و بیژن پاکزاد که عطر بیژنش معروفه این ماشین رو دارن سپاس از پستت

طباطبایی پنج‌شنبه 28 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 23:47 http://pejhvaak.blogfa.com

سلام
ممنون از پاسختون
مدلی که من با اون کار میکنم MPI6.2 هست (که فکر کنم میشه مدل دومی که گفتید:MOLD FLOW PLASTIC IN SIGHT )
چیزی که من از این نرم افزار میخواستم علاوه بر تحلیل و بررسی جریان ، طراحی یک صفحه چند لایه بود که هر لایه در یک جهتی قرار داشته باشه(مثلا سه لایه و یکی در زاویه 0 و دیگری 45 و سومی در زاویه 90 جهت گیری شده باشند) که فکر میکنم با توضیح شما نمیشه این کار رو با MPI6.2 انجام داد؟ و باید این کار رو با MOLD FLOW PLASTIC ADVISERS انجام داد
فقط یک سوال (جهت اطمینان)مطرح هست که این MOLD FLOW PLASTIC ADVISERS نرم افزاری جداست از MPI6.2 یا اینکه قسمتی از این نرم افزار هست؟
اگر جدا نیست ممنون امیشم اگر راهنماییم کنید چطوری میتونم این کار رو انجام بدم
با تشکر از پاسختون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد