مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

روبات‌های کپکی!

 

گرچه جاندران تک سلولی را جاندارانی هوشمند به شمار نمی‌آوریم، اما پیش از این دانشمندان نشان داده بودند که برخی از آن‌ها به نام کپک‌ها مخاطی از هوش شگفت‌انگیزی برخوردارند. اکنون گروه از پژوهشگران دانشگاه وست انگلستان (UWE) توانسته‌اند بودجه‌ای به ارزش 228 هزار پوند برای تبدیل این جانداران به روبات‌های مهندسی‌شده به دست آورند.  

  در چند سال گذشته جاندران تک‌سلولی را برای فرمان‌دهی به روبات‌های شش پا به کار گرفته‌اند اما پژوهشگران دانشگاه وست می‌خواهند یک گام پیش تر روند و یک روبات کامل از یک پلاسمودیوم (کپک مخاطی) به نام فیزاروم پلیسفالوم بسازند. این کپک می‌تواند به سوی غذاهایی مانند باکتری‌ها و قارچ‌ها حرکت کند و از نور دور شود.  

  این روبات‌های کپکی را با کمک انگیزنده‌های نوری و الکترومغناطیسی می‌توان چنان برنامه‌ریزی کرد تا واکنش‌های شیمیایی مانند واکنش‌های بلوسوف-ژاپوتینسکی را به راه اندازند. با شناخت و دستکاری این واکنش‌ها می‌توان روبات‌های پلاسمودیومی را چنان برنامه‌ریزی کرد که مسیرهای معینی را بپیمایند و چیزهایی را «برچینند» و به درون خود ببرند و چیزهای را به هم وصل کنند. اما تا هنگامی که این جانداران کوچک بتوانند قطعه‌های میکروماشین‌ها را به هم وصل کنند، راه درازی در پیش است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد