مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

ماه در حال کوچک شدن!

shrinking moon

ماه یگانه قمر زمین در حال چین و چروک خوردن و کوچک شدن است؟ اطلاعات اخیر مدارگرد های ماه سازمان فضایی آمریکا، ناسا و تصاویر جدید آن ها نشان از آب رفتن ماه به علت کاهش دما می دهند.

ماه در آغاز پیدایش خود بشدت گرم بود. معروف ترین تئوری پیدایش ماه که با شبیه سازی و آنالیز سطح ماه هم تصدیق شده است این جور مطرح میشه که ۴ و نیم میلیارد سال قبل بر اثر برخورد جسمی به اندازه سیاره مریخ به زمین قسمتی از سطح زمین کنده میشه و از جو آن خارج که در نهایت ماه رو میسازه. این ماه گرمای خود را بر حسب واکنش های هسته ای بر اثر برخورد سیارک ها و شهاب سنگ ها سال های سال حفظ کرده است.

به هر حال بعد از دوران بمباران شهاب سنگی و سیارکی ماه، این قمر رو به کاهش دما می گذارد. در حالی که پیش بینی انقباض این گونه در همان دوران پیدایش ماه می شده ولی نه بعد از میلیارد سال. تصاویر جدید ماه گرد های ناسا صخره های لبه داری رو نشان می دهد که چند میلیون سال از عمر آن می گذرد و بر پایه ژئولوژیک ماه، جدید به حساب می آیند.

در تصویر یکی از لبه های صخره ای جدید ماه رو می بینید که به علت کاهش دما بوجود آمده است.

shrinking moon

به هر حال این پدیده های طبیعی بر روی ماه تازه ترین مشخصه های جغرافیایی به حساب می آیند و مطمئنا نیاز به پردازش اطلاعات بیشتری در خود دارند.

اما اصل سوال این مطلبم، ماه چقدر کوچک می شود؟ فاصله بین مرکز ماه تا سطح آن در یک میلیارد سال اخیر ۳۰۰ فوت کم شده است و این پدیده در حال شدت گرفتن است.

نظرات 2 + ارسال نظر
الناز قربانی جمعه 19 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 01:14 http://shimi88sgh.blogfa.com

این دو مطلب آخر جالب بود. ماه در حال کوچک شدنه و خورشید در حال بزرگ شدن...
ممنون.

sssss پنج‌شنبه 18 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 19:04

خیلی جالب بود ، ممنون.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد