مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

رونمایی از جنگنده فوق مدرن انگلیسی

 

رونمایی از جنگنده فوق مدرن انگلیسی  / عکس 

به تازگی تارانیس، اولین جنگنده بمب‌افکن بدون سرنشین ساخت بریتانیا با قابلیت‌هایی منحصر‌به‌فرد همراه با سیستم تجسس و تخریب خودکار رونمایی شده است. آیا این آغاز جنگ نابرابر روبات‌ها با انسان خواهد بود؟  

محبوبه عمیدی: یکشنبه‌ای که گذشت، بالاخره تارانیس، اولین شکاری بمب‌افکن بدون سرنشین ساخت بریتانیا رونمایی شد. به نظر می‌رسد این جنگنده فوق‌مدرن که طراحی اولیه آن از سال 2006/1385 و به درخواست وزارت دفاع این کشور آغاز شده، همان‌طور که اعلام شده بود دارای قابلیت‌های تجسس و شناسایی منحصر‌به‌فردی باشد.

به گزارش نیوساینتیست، تارانیس که برای استتار بهتر به شکل گوه طراحی شده است، حدود 8 تن وزن دارد. این جنگنده نه‌تنها می‌تواند مأموریت‌های متعددی را در مناطق جنگی به عهده بگیرد، بلکه به دلیل حمل حجم بالایی از مهمات قابلیت تخریب هواپیمای دشمن و اهداف از پیش تعیین‌شده را خواهد داشت. 

 

 

 

نکته جالب‌توجه در این شکاری بمب‌افکن درصد بالای خودمختاری آن است تا آنجا که هواپیما می‌تواند در مواجه با هر هدف تصمیم نهایی را اتخاذ کند.
تارانیس حاصل تلاش دولت انگلستان برای ورود به حیطه هواپیماهای بدون سرنشین و غلبه بر انواع پریدتورهای ساخت شرکت جنرال‌اتومیکز متعلق به ایالات متحده است که در حال حاضر بهترین‌های این صنعت به شمار می‌روند.

تارانیس قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای دارد اما خلبان تمام‌خودکار با توانایی تصمیم‌گیری در مورد اهداف نظامی می‌تواند زنگ خطر را برای دنیای امروز به صدا درآورد.

نوئل شارکی، مهندسان روباتیک متخصص در زمینه سیستم‌های نظامی مستقل می‌گوید: «به نظر می‌رسد بریتانیا با ساخت تارانیس این بازی را برده است. با این حال وقتی از سیستم‌های تمام‌خودکار این جنگنده و قدرت و دقت بالای آن در شناسایی اهداف و تخریب مستقل آنها حرف می‌زنیم، زنگ‌های خطر برای من به صدا درمی‌آیند».

شارکی می‌گوید: «وقتی در صنایع نظامی از مأموریت ژرف حرف می‌زنیم، به مأموریتی فراتر از توان یک خلبان خودکار اشاره می‌کنیم. آیا این مأموریت‌ها توسط سیستم رباتیکی انجام خواهند شد که می‌تواند به شکل مستقل اهداف خودش را انتخاب کند و به تخریب آنها بپردازد؟ این بسیار ‌هشدار‌دهنده است چون چنین سیستمی نمی‌تواند میان شهروندان عادی با مبارزان تفاوت چندانی قائل شود». 

 

لندماین‌اکشن که یک سازمان مین‌روبی است نیز نسبت به استفاده از سلاح‌های رباتیک خودمختار در فناوری‌های نظامی ابراز نگرانی کرده است. این سازمان به این نکته اشاره می‌کند که استفاده از ربات‌ها در نبرد باعث می‌شود آنها درست مانند یک منطقه مین‌گذاری شده و بدون در نظر گرفتن شرایط انسان‌هایی که با آنها برخورد خواهند داشت، عمل کنند.

جرالد هاوارت، وزیر استراتژی امنیت بین‌المللی انگلستان می‌گوید: «تارانیس از حداقل مداخله انسانی بهره خواهد برد اما خلبان خودکار در هر زمان این قابلیت را دارد که مستقل عمل کند».

سیمون بریانت بالاترین مقام نیروی هوایی سلطنتی انگلستان می‌گوید: «ما داریم به زمینه بسیار‌حساسی در صنایع نظامی نزدیک می‌شویم. اما به شما اطمینان می‌دهم همیشه در رأس تصمیم‌گیری‌های استراتژیک تفکر انسانی حاکم خواهد بود».

نظرات 2 + ارسال نظر
مهرداد دوشنبه 26 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 12:49

راستی قالب هم خیلی با حاله.
دمت گرم

مهرداد دوشنبه 26 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 12:38 http://www.r0b0tic.mihanblog.com

سلام جناب آقای سودمند.
من فقط یه سوال دارم.
اگر ایران این جنگنده را ساخته بود تو وبلاگ میزدی؟

شک نکن.این چه سوالیه؟چرا نباید میزدم.این سوالت جنبه ی سیاس ی داره؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد