مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

دستگاه های پرس کننده خودرو

 
برای هر آغازی پایانی هست. هر خودروی نوی درخشنده در نمایشگاه روزی کارش در انبار ضایعات آهن تمام می شود و ارزش آن بیش از ارزش فلز به کار رفته در ساخت آن نخواهد بود. کارخانجات خودرو سازی آمریکای شمالی در سال 2005، 15 میلیون و800 هزار خودرو ساختند که همه ی آنها باید یک جایی کارشان تمام شود. یکی از مهم ترین ایستگاه هایی که یک خودروی کهنه در آخر خط به آن می رسد، دستگاه پرس کننده است.

ماشین عظیمی که تنها کار آن به هم فشردن یک خودرو و تبدیل آن به یک مکعب خیلی کوچک و یا ورقی مسطح است.
یک پرس کننده خودرو، دستگاهی است که بقایای فلزی یک خودروی دور انداخته شده را پس از آن که همه اجزای مفید آن جدا شد، پرس می کند. فشرده کردن آنها موجب می شود وقتی که انبار می شوند یا توسط کامیون یا قطار به تأسیسات بازیافت می روند، فضای کمتری اشغال کنند. پرس کننده فقط یک مرحله از فرآیند باز یافت خود رواست. از آنها می توان برای به هم فشرده کردن دیگر فرم های ضایعات فلزی مثل لوازم تجهیزات و وسایل وحتی ماشین های بزرگ مثل ماشین کمباین ( درو کننده محصولات کشاورزی) استفاده کرد.

 

 

دستگاه های پرس کننده می توانند ثابت یا سیار باشند. ماشین های قدیمی تر اکثراً ثابت هستند. در محوطه ی ضایعات کار گذاشته می شوند و همان جا می مانند. امروزه، بیشتر دستگاه های پرس کننده، قابل حمل(سیار) هستند . آنها طوری ساخته می شوند که بتوانند روی کامیون های تریلر با سایز استاندارد قرار گیرند و می توانند به مکان های مختلف برده شوند، نصب شوند، برای پرس کردن مورد استفاده قرارگیرند و سپس به جای دیگر برده شوند. این به کاهش هزینه برای اوراقچی های اتومبیل کمک می کند. به جای خریدن یک ماشین پرس کننده ی گران قیمت، می توانند هزینه ی آن را با دیگر اوراقچی ها شریک شوند یا به صورت زمانی یک دستگاه را برای هفته ای یک بار اجاره کنند.

 

یک دستگاه پرس کننده چگونه پرس می کند؟

تقریباً همه ی پرس کننده های مدرن از فشار هیدرولیک برای پرس کردن خودروها استفاده می کنند. یک موتور بزرگ به یک پمپ نیرو می دهد تا مایع هیدرولیک را داخل سیلندرهای بزرگ براند. با استفاده از اصول افزایش نیرو، یک سیتم هیدرولیک می تواند فشاری بیش از 2000 psi و بیش از 150 تن نیروی پرس کننده بر توده ای از اتومبیل های اسقاطی وارد کند.

 

 

دستگاه پرس از چندین قسمت تشکیل شده است:
بستری که همه ی اتومبیل ها روی آن قرار داده می شوند.
صفحه ی پرس کننده که بالا می رود تا فضا را برای اتومبیل ها باز کند و سپس پایین می آید تا نیروی پرس کننده را اعمال کند.
موتور، پمپ ، سوپاپ ها ، لوله ها و دیگر قسمت های سیستم هیدرولیک.
قطعات تنظیم کننده(راهنما) که صفحه ی پرس کننده را تنظیم می کند تا مطمئن شویم که نیروی پرس کننده به صورت یکنواخت وارد می شود.
در یک دستگاه پرس کننده ی به اصطلاح"قوطی" دسته ای دیگر از پیستون ها صفحه ی پرس کننده ی دیگری را در عرض حرکت می دهند. وقتی که خودرو به صورت مسطح پرس شده از پهلو پرس می شود تا شکل"علوفه بسته بندی شده" از یک خودروی به هم فشرده شده به دست آید. برخی از دستگاه های پرس کننده ی قوطی ساز از ناخن هایی با شکل خاص استفاده می کنند تا خودروها را به صورت قوطی یا چهار گوش تا بزنند.
همچنین یک سیستم احیای روغن در زیر بستر پرس کننده قرار می گیرد. وقتی که روغن موتور و دیگر مایعات از خودروی پرس شده بیرون می آیند، وارد این سیستم می شوند تا جمع آوری شوند و برای بازیافت های متعاقب ذخیره شوند.

دیگر پرس کننده ها :

انواع دیگری از پرس کننده ها هم وجود دارند مثل پرس کننده ی چکشی که از صفحات عظیم یا برآمدگی هایی روی چرخ های دوار برای خرد کردن و ذره ذره کردن هر چیزی که پرس شده باشد، مورد استفاده قرار می گیرند. اما این نمونه بیشتر در صنایعی استفاده می شوند که سنگ ها را خرد می کنند. ممکن است بازیافت کننده های اتومبیل از آنها برای تبدیل ضایعات فلزی به تکه های کوچک تر استفاده کنند اما به ندرت پیش می آید که این کار اولین مرحله از فرآیند باز یافت یک خودرو باشد.
برخی پرس کننده های ثابت دارای آهن رباهای الکترومغناطیسی بر روی یک بازوی بالا آینده برای جذب فلز خودروها و قراردادن آن ها در داخل پرس کننده استفاده می کنند. همچنین از آهن ربا برای جداکردن قطعات فولاد از مواد غیر آهنی استفاده می کنند. 

دستگاه های پرس کننده خودرو باید با فولاد ضخیم و سخت ساخته شوند. مواد به کار رفته در آن ها باید از هر گونه چیزی که آنها پرس می کنند، محکم تر باشند. این محکم بودن است که موجب می شود برخی از پرس کننده های اصلی که در دهه 1970 ساخته شده اند، هنوز هم در حال کار باشند.
برای این که دستگاه پرس کننده ای برای خودتان بخرید( سرگرمی خوبی برای استفاده در حیات پشتی خانه خودتان است) باید برنامه بریزید که حداقل 30 هزار دلار برای یک مدل قدیمی و دست دوم بپردازید یک دستگاه پرس کننده با مارک جدید بین 120 تا 150 هزار دلار قیمت خواهد داشت.

چرا خودروها را پرس می کنیم ؟

چرا ما به پرس کردن خودروها نیاز داریم؟ واضح ترین دلیل این است که فضای کمتری بگیرند .اما چرا ما اصلاً ماشین ها را اسقاط و تکه تکه می کنیم ؟ بازیافت اتومبیل ها ، تجارت پر منفعتی است و به حفظ محیط زیست کمک می کند. فروش قسمت های اوراق شده ی قابل استفاده تنها قسمت کوچکی از کار بازیافت اتومبیل است .تقریباً 65 درصد یک اتومبیل اسقاطی از فولاد ساخته شده است ( بقیه از دیگر مواد به علاوه شیشه، لاستیک و پارچه ساخته شده است.)
قیمت آهن و فولاد اسقاطی، اگر چه نوسان دارد، اما حدود 250 دلار برای هر تن قیمت دارد. توسعه ی اقتصاد در آسیا درخواست برای فولاد اسقاطی را افزایش داده است و موجب تقویت بازار جهانی شده است. با 14 میلیون تن فولاد جدا شده از خودروها در هر سال که جزء کل صنعت 76 میلیون تنی آهن و فولاد بازیافتی در سال است به آسانی می شود فهمید که بازیافت خودرو یک صنعت چندین میلیارد دلاری است.

 

 

با توجه به اطلاعات آژانس حفاظت از محیط زیست بازیافت فلزات نسبت به تولید فولاد جدید 740 درصد انرژی کمتری می برد .به علاوه از آن جا که مواد کافی جدید لازم نیست که از معدن به دست آورده شوند، فولاد بازیافتی ارزان تر تمام می شود. همه ی محصولات فولاد که امروزه استفاده می کنیم، 25 درصد فولاد بازیافتی در خود دارند و برخی محصولات به طور کامل از فولاد بازیافتی ساخته می شوند.
بنابراین علاوه بر مزایای اقتصادی و زیست محیطی، بازیافت خودروها حلقه ای حیاتی از زنجیره زیربنای دنیای صنعت است.

 

بزرگترین تکه تکه کننده اتومبیل :

پس از آن که خودروها پرس شدند، به مراکز بازیافت برده می شوند تا به تکه های کوچک تر پاره پاره و قسمت شوند. این تکه ها هم به صورت فلزات متنوعی گروه بندی می شوند. بزرگترین پاره کننده در جهان توسط آهن و فلز استارجیز در ایالت ایندیانا استفاده می شود. این دستگاه خیلی بزرگ است که به وسیله ی تن مقایسه نمی شود که به وسیله ی مساحت مقایسه می شود. این دستگاه از یک موتور الکتریکی 8000 اسب بخاری برای به حرکت واداشتن گردونه ای عظیم که چکش ها را با سرعت 175 مایل (280 کیلومتر) برساعت می چرخاند، استفاده می کند و در هر دقیقه 6 خودروی از قبل پرس شده را به تکه های فلزی به اندازه ی مشت تبدیل می کند. این دستگاه پاره کننده خیلی قدرتمند است ، چکش ها باید هر روز وارونه یا تعویض شوند.
( به علت فرسودگی و سائیدگی که به آنها وارد می شود).این دستگاه بر روی لرزه گیرهای ویژه ای قرار گرفته تا از بروز لرزش هایی شبیه زلزله در منطقه ی اطراف جلوگیری شود.  


نویسنده : اد گرا بیا نوسکی
مترجم : محمود کریمی
منبع انگلیسی مقاله : Howstuffworks.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد