مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

گیربکس(gearbox)

 

 

           

 

 

مختصری درباره گیربکس:

      گیربکس خودرو وظیفه انتقال و کنترل انرژی محرک درخودرو را برعهده دارد و دارای چهار نوع: دستی، غیرهمزمان، نیمه اتومات و تمام اتوماتیک می باشد.

       گیربکس های دستی لغزشی در خودروهای قدیمی وجود داشته و استفاده از آن امروزه منسوخ شده است. ولی سیستم های گیربکس آنی، گونه دیگر گیربکس دستی، امروزه به همراه کلاچ ها در تولید خودرو همچنان استفاده میشود. گیربکس های دستی سبکتر، ارزانتر، با کارآئی بالاتر و مصرف سوخت کمتر میباشند و بطور عام تری در اروپا، آسیا، افریقا و امریکای جنوبی استفاده میشوند.

 

      گیربکس های غیرهمزمان معمولا در تانک ها و خودروهای کشاورزی استفاده شده و تعویض دنده با آنها نیازمند مهارت و شناخت کامل دنده ها و توانائی آنها دارد.

      گیربکس اتوماتیک در اکثر خودروهای آمریکایی و آلمانی استفاده میشود که درآن دنده مناسب بدون دخالت فرد، با استفاده از جکهای روغنی و فشار مایع موجود در سیستم گیربکس انتخاب میشود. بجای استفاده از کلاچ، دنده فلایویلی مایع بین موتور و چرخ ها وجود دارد. امکان انتخاب تعداد دنده ها و یا استفاده از دنده عقب برای راننده وجود دارد ولیکن انتخاب دقیق دنده درحال استفاده میسر نیست. سیستم های برنامه ریزی شده کامپیوتری امروزه توانایی گیربکس های اتوماتیک را به حدی رسانده است که حتی برای مسابقه مناسب بوده و مصرف سوخت کمتری نیز داشته باشند.

      گیربکس نیمه اتوماتیک در واقع همان گیربکس اتوماتیک میباشد با این اختلاف که در این نوع راننده قابلیت انتخاب لحظه به لحظه دنده مناسب را دارد که به آن گیربکس دستی بدون کلاچ نیز گفته میشود.

نظرات 2 + ارسال نظر
حسین دوشنبه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 14:33

بازم سلام.خواهشادفه دیگه دیر نکن..بابت جوابتون هم ممنون.

حسین جمعه 16 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 14:39

سلام.
ممنون مظلب جالب و بدردبخوری بود
جرا استفاده ازدنده اتومات باعث کاهش مصرف سوخت میشه؟

سلام ببخشید دیر شد!!!!!!
شما هم گیر دادین به مصرف سوختا!

فناوری بهبود اقتصاد مصرف سوخت در یک وسیله نقلیه به دو بخش تقسیم می شه.یکی بهبود راندمان موتور با افزایش جذب انرژی شیمیایی درون سوخت و تبدیل آن به کار مفید و دیگری کاهش توان مصرفی در مقابل بارهای اضافی مانند مقاومت هوا، اصطکاک و تجهیزات جانبی. حدود 5 تا 6 درصد از انرژی شیمیایی بنزین در موتورهای درون سوز ، در سیستم انتقال نیرو به هدر می ره. از این رو یکی از مهمترین عوامل افزایش راندمان مکانیکی خودرو و کاهش مصرف سوخت ، بهبود انتقال قدرت با کاهش دور موتور و افزایش گشتاور است.
ساده ترین راه برای رسیدن به این هدف ، ایجاد دنده های بیشتر و کاهش نسبت دنده ها در جعبه دنده های دستی و استفاده از مبدل گشتاور قفل شونده در جعبه دنده های اتوماتیک هستش.
هر چه تعداد دنده ها بیشتر و نسبت آنها به یکدیگر نزدیک تر باشه، مصرف سوخت خودرو نیز کاهش پیدا میکنه . بنابراین ، در سیستم های انتقال قدرت دستی ، داشتن 6 دنده نسبت به 5 دنده ارجحیت داره.
در سیستم اتوماتیک نیز جعبه دنده های 5 دنده نسبت به انواع 4 و 3 دنده آن از نظر مصرف سوخت برتری دارن. از طرفی در صورت استفاده از دنده (CVT سیستم انتقال قدرت غیرپیوسته) به جای دنده اتوماتیک مصرف سوخت بین 7 تا 19 درصد کاهش پیدا میکنه و با استفاده از گیربکس 5 دنده دستی به جای 4 دنده اتوماتیک مصرف سوخت 7 تا 22 درصد کاهش پیدا میکنه و حتی با استفاده از گیربکس 5دنده دستی به جای 5 دنده اتوماتیک مصرف سوخت 0.5 تا 16 درصد کاهش پیدا میکنه. به طور کلی کمترین مصرف سوخت مربوط به خودروهای 6دنده دستی هستش.
همین!!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد