مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

فلنج ها

فلنج ها یکی از اتصال دهنده های لوله ها ، شیر آلات ودستگاهها به یکدیگر می باشد.

فلنج بصورت قطعه دیسکی شکل بوده که همیشه بصورت جفت به کمک پیچ ومهره دو قطعه را به یکدیگر متصل می سازدوبه آسانی باز شده و برای فشارهای کم وبالا مناسب می باشد. 

                      

                                       اتصال دو لوله گاز به واسطه فلنج 

آب بندی بین دو فلنج توسط لای(Gasket) که در بین آنها قرار داده می شود انجام میگیرد . 
جنس فلنجها از فولاد وآلیاژهای ان و یا از چدن وسایر مواد ساخته می شود. 
مطابق استاندارد، مشخصات فلنج که شامل موارد ذیل می باشد باید بر روی فلنج حک گردد:  
1-نام تجاری تولید کننده فلنج 
2-سایز اسمی لوله(قطر خارجی لوله که فلنج به آن جوش داده خواهد شد) 
3-مقدار فشار قابل تحمل توسط فلنج (به آن کلاس فلنج هم گفته می شود) 
4-شکل سطح فلنج(شکل سطح فلنج مهمترین قسمت تشکیل دهنده یک فلنج می باشد) 
5 -سوراخها(گاهی بعنوان ضخامت دیواره نیز بیان می گردد) 
6-مواد تشکیل دهنده فلنج(مطابق استاندارد ASTM این عدد بیان کننده مشخصات مواد خام مورد استفاده برای تهیه فلنج می باشد .) 
7-شماره یا کد مربوط به عملیات حرارتی صورت گرفته بر روی فلنج  
کلاس فلنج ها  
بسته به نوع جنس متناسب با فشاری که تحمل می کنند به کلاسهای مختلف به شرح ذیل تقسیم می گردند: 
1-رده بندی فشار مطابق استاندارد ANSI B16.34 مطابق این استاندارد فلنجهای فولادی وآلیاژهای آن به کلاسهای 150-300-400-600-900-1500-2500-تقسیم بندی می شوندکه این اعداد ماکزیمم فشار بر حسب PSI بوده که فلنجها در حداکثر دمای مجاز می توانند تحمل کنند ومعمولا فشار کارکرد حدود 2.4 برابر اعداد فوق می باشد.(رابطه فشار با دما برای جنسهای مختلف در استاندارد فوق مشخص گردیده است) 
2- رده بندی فشار مطابق استاندارد ISO در این استاندارد فشار تحمل فلنجهای فولادی وآلیاژهای آن با PN نشان داده شده که این نشان دهنده فشار اسمی بر حسب BAR می باشد . بعنوان مثال PN30 یعنی فشار کارکرد فلنج 30 BAR می باشد.  
3- رده بندی فشار براساس استاندارد API (6A-6B-6BX)  
این نوع فلنجها دارای تحمل فشار بیشتری نسبت به فلنجهای گروهANSI بوده وبه کلاسهای 5000-3000-2000-15000-10000 رده بندی می گردند. 

.

آیا سیب ها در بهار سریع تر می افتند؟

هر فردی درباره ی سیب نیوتن شنیده است. وی در یکی از روزهای پاییز 1666 میلادی به زمین افتادن سیب را مشاهده کرد و همین موضوع سؤالاتی را برای او مطرح کرد. 
 

                            

ادامه مطلب ...

برای عصر روبات‌های خودمختار آماده‌اید؟

دانش  - ماشین‌ها تاکنون فواید زیادی در زندگی ما داشته‌اند، ‌اما اگر قرار باشد خودمختار تصمیم بگیرند،‌ چه مشکلاتی خواهیم داشت؟ چه کسی مسئول خواهد بود؟

بهنوش خرم‌روز: دفعه بعدی که از پله برقی استفاده می‌کنید،‌ به یاد بامپر هریس،‌ مرد جوانی که تنها یک پا داشت، بیفتید که در سال 1911 / 1290 توسط شرکت متروی لندن استخدام شد تا تمام روز را روی پله‌های برقی جدید بگذراند و به رهگذران عصبی نشان بدهد که آن‌ها امن هستند. امروزه ما ماشینی شدن را بیشتر مفید می‌دانیم تا تهدیدکننده. اما اگر این ماشین‌های برنامه‌ریزی‌شده برای اطاعت از فرمان انسان‌ها تغییر رویه دهند و به سیستم‌هایی خودمختار با قابلیت یادگیری، تصمیم‌گیری و اقدامات خودسرانه تبدیل شوند، همه ناراضی خواهند بود.

به گزارش نیوساینتیست، آکادمی سلطنتی مهندسی بریتانیا در گزارش این هفته خود، از رسانه‌ها و دولت خواسته است آگاهی عمومی را نسبت به سوالات پیچیده‌ اجتماعی، اخلاقی و قانونی که سیستم‌های خودمختار به بار می‌آورند، افزایش دهند. اما آیا واقعا به چنین بحثی نیاز داریم؟ یا با این کار صرفا پدیدار شدن فناوری پیشرفته‌ای را به عقب می‌اندازیم که فواید بسیاری برای عرضه خواهد داشت؟

ادامه مطلب ...

آتش مایع

مایعاتی که در فضاهای کوچک فشرده می‌شوند، به شرطی که اختلاف گران‌روی (ویسکوزیته: نشان‌دهنده سهولت یا سختی مایعات در روان شدن است، مثلا آب گران‌روی پایینی دارد، درحالی‌که عسل گران‌روی بسیار بالایی دارد) مناسبی داشته باشند، به‌طور خودبخودی ترکیب می‌شوند. 

 

 

 


ادامه مطلب ...