مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

مجموعه مهندسی مکانیک برای کارشناسی ارشد

میگن سازمان سنجش از این منابع سوال ها رو طرح میکنه!!!!!!!


زبان: متون تخصصی مکانیک

زبان عمومی: ۱- گرامر زبان عمومی کلیه رشته‌های کارشناسی ارشد، تألیف وحید عسگری، انتشارات: کانون فرهنگی آموزش. ۲- لغت: ۵۰۴ absolutely essntial words , TOFEL flash (vocabulary) 3- درک مطلب : TOFEL flash (Reading) ،-زبان انگلیسی عمومی ۲(درک مطلب)، انتشارات کانون فرهنگی آموزش

ریاضیات:

ریاضی ۱: آزمون‌‌های ریاضی کارشناسی ارشد: مؤلف: دکتر نیکوکار
ریاضی ۲: مؤلف: مهندس حسین سرمدی ـ شرکت تعاونی سازمان سنجش آموزش کشور
ریاضی مهندسی: یوسف کریمی، انتشارات کانون فرهنگی آموزش
معادلات دیفرانسیل: ۱: مؤلف: دکتر نیکوکار
ترمودینامیک: ون وایلن، سنجل  

دروس تخصصی: 


مکانیک سیالات
: وایت، فاکس، شیمز، استریتر
انتقال حرارت: اینکرپرا، هولمن
مقاومت مصالح: بیرجانسون
استاتیک: مریام، بیر جانسون، شیمز
طراحی اجزاء: شیگلی، اسپاتس
دینامیک : مریام، نیکخواه بهرامی
ارتعاشات : تامسون
دینامیک ماشین : مارتین، پازوکی
کنترل : اوگاتا، بن‌جامینکو

قدرتمندترین میکروسکوپ دنیا

برای بهبود درک بشر از جهان، دانشمندان آزمایش‌های بلندپروازانه‌ای طراحی کرده‌اند. ابزارهایی مورد نیاز این آزمایش‌ها تقریبا به همان پیچیدگی دنیاهایی جدیدی است که دانشمندان به دنبال کشف آنها هستند. 

 

 

ادامه مطلب ...

بلندترین و قوی ترین جرثقیل متحرک دنیا


بلندترین و قوی ترین جرثقیل متحرک دنیا


احتمالا که فکر نمی کنید، پره های بزرگترین توربین بادی جهان ،مانند برگ و شانسی بر روی پایه آن رویده باشند. البته بلند کردن این پره های ۳۶۴ تنی، تنها از عهده چرثفیل توانمندی چون Liebherr LTM 11200-9.1 بر می آید. این کامیون-جرثقیل چنان قدرتمند است که به راحتی از پس سه برابر این وزن هم بر می آید.


در حقیقت LTM 11200-9.1، قوی ترین و بلندترین جرثقیل تلسکوپی متحرک دنیا است. این کامیون غول پیکر می تواند تا ۱۲۰۰ تن بار (وزن تقریبی ۱۲ وال ابی بالغ) را بالای سر ببرد. اهرم (boom) هشت تکه تلسکوپی این جرثقیل هم می تواند شما را تا ارتفاع ۱۰۰ متری سطح زمین بالا ببرد. و البته با استفاده از چند آرواره افزودنی ارتفاع این جرثقیل به بیش از ۱۹۰ متر خواهد رسید، یعنی بلندتر از یک ساختمان ۵۰ طبقه!


برای بالا بردن این جرثقیل از یک موتور ۶ سیلندر ۲۴۰ کیلوواتی مجزا استفاده می شود و یک موتور ۵۰۰ کیلوواتی ۹ محوره هم وظیفه به حرکت در آوردن کامیون ۲۰ متری حامل آن را بر عهده دارد. بوم یا اهرم ۱۰۰ تنی آن، که در حالت جمع شده طولی برابر خود کامیون دارد، معمولا به صورت جداگانه به سایت محل کار جرثقیل حمل می شود. البته عرض کامیون حامل جرثقیل چندان بزرگتر از تریلرهای کانتینر بر نیست و وقتی که بوم آن را برداشته باشند، به راحتی می تواند خودش را به محل نصب توربین غول آسا برساند.


انواع پمپ ها به روایت انیمیشن

Damper Matches Centrifugal Pump
پمپ سانتریفیوژ


ani_pump_medium.gif (17013 bytes)

پمپ دند ه خارجی


پمپ دنده داخلی


Radial Piston Pump Animation

پمپ پستون شعاعی


Axial Piston Pump Animation

پمپ پیستون محوری


پمپ پره ای

ماشین های فرز

ماشین های فرز


امر براده برداری به وسیله دست یا ماشین انجام می گیرد.
براده برداری ماشینی- ماشین های براده برداری یا حرکت خطی دارند،مانند صفحه تراش ،اره لنگ ،خان کشی و غیره ، یا دارای حرکت دورانی هستندکه اکثر دستگاههای براده برداری به این صورت ساخته شده اند.ماشین های برده برداری با حرکت دورانی به دو صورت کار می کنند:الف) قطعه کار دارای حرکت دورانی و ابزارهای حرکت خطی است مانند دستگاههای تراش
ب) قطعه کار ثابت بوده یا دارای حرکت خطی است اما ابزار براده برداری دارای حرکت دورانی است که اساس کار ماشین های فرز بر این مبنا است.

اگر به اطراف خود نگاه کنید قطعات و اجسام مختلف می بینید. این قطعات از خودکار و خودنویس گرفته تاچکش و قلم و سوهان با یکی از روش های بدون براده برداری یا با براده برداری ساخته شده اند.

شکل۱:قطعه کار دارای حرکت دورانی

قطعه کار دارای حرکت دورانی

قطعه کار دارای حرکت دورانی

شکل۲:قطعه کار دارای حرکت ثابت

قطعه کار دارای حرکت ثابت

قطعه کار دارای حرکت ثابت

انواع ماشین های فرز
ماشین های فرز بسته به این که محور اصلی تیغه فرز آن افقی یا عمودی باشد به نامهای ماشین فرز افقی یا عمودی نامیده می شود .اگر ماشین فرز به نوعی طراحی شده باشد که کله گی آن تعویض شده بر آن کله گی افقی یا عمودی میله فرز گیر بسته شود و یا دستگاه کله زنی بر ان سوار شود،این ماشین ها را “انیورسال” گویندو معمولا ماشین فرز انیورسال به دستگاههایی گفته می شود که علاوه بر امکان تعویض کله گی ماشین میز ماشین به موازات سطح افق به سمت راست یا چپ گردش پذیر باشد و یا درجه بندی که در زیر میز اصلی قرار داده شده تحت زاویه های معین تنظیم گردد که برای در آوردن شکاف های مارپیچ مورد استفاده قرار می گیرد.

ماشین فرز افقی
به ماشین فرز هایی گفته می شود که محور فرز گیر در این ماشین ها به طور افقی یاتاقان بندی شده است .در شکل زیر ماشین فرز افقی و قسمت های مختلف آن نشان داده شده است .دستگاههای فرز ساده ای موجود است که در صنعت بیشتر از دستگاههای مطابق شکل استفاده می شود،بنابراین شکل این دستگاه را انتخاب کردیم .

شکل۳:ماشین فرز افقی

ماشین فرز افقی

ماشین فرز افقی

3- جعبه دنده حرکت اصلی

۲- تابلوی برق

۱- بدنه

۶-میز اصلی

۵-کله گی افقی

۴- مکانیزم تنظیم دور

۹-محور اصلی

۸-دستگاه بار اتومات

۷- میز گونیایی

بدنه ماشین فرز
این قسمت از ماشین،مانند ستونی بر کف کارگاه بر روی پایه ای قرار گرفته است که از چدن ریخته گری شده است و در درون آن جعبه دنده انتقال حرکت بر محور اصلی قرار گرفته است و برای نصب سایر قسمت ها مکانهایی جا سازی شده است ،از جمله برای آب صابون در پایه مخزنی جا سازی شده که برای خنک کاری در عملیات فرز کاری مورد استفاده قرار می گیرد و نیز برای نصب تابلو برق در آنجا جاسازی شده است. در قسمت جلو راهنماهایی به طور عمودی نصب شده است که قطعات مختلف میز ماشین به وسیله این راهنماها بر روی آن نصب می شود. در قسمت بالای بدنه راهنمایی به منظور نصب کله گی ماشین فرز یا یاتاقان گیر قرار داده شده است .قطعه شماره ۱ از شکل بالا نشان دهنده بدنه ماشین فرز است .

تابلوی برق
در قسمت شماره ۲ شکل بالا تابلو برق دستگاه فرز و دریچه آن را می بینید .در این قسمت مدار برقی کل دستگاه قرار داده شده است.جریان برق کارگاه به وسیله کابل برق به درون این تابلو وصل میشود وبه وسیله کنتاکتور و فیوزهایی که در آن قرار داده شده است به الکتروموتورهای راه انداز حرکت محور اصلی و شستی حرکت بار به وسیله فرمان و شستی استپ و شستی حرکت سریع میز-که بر روی درب جعبه دنده به شماره ۴ و میز ماشین به شماره ۶ نصب شده است.فرمان داده می شود و مرکز ارتباط فرمان دهی دستگاه فرز در این قسمت بر هم دیگر مرتبط می گردد.برروی دریچه برق معمولا کلید اصلی قطع و وصل جریان برق دستگاه فرز و کلید چپ گرد و راست گرد محور اصلی قرار داده می شود.برای راه اندازی دستگاه فرز،ابتدا باید کلید اصلی برق دستگاه را روشن کرد و سپس به کمک شستی فرمان آن را راه اندازی نمود.در پایان کار دستگاه لازم است کلید اصلی برق دستگاه را قطع کرده دستگاه فرز را ترک کنیم و هیچوقت در پایان کار فرزکاری کلید اصلی را روشن نگذارید.

جعبه دنده حرکت اصلی(قسمت شماره ۳)
جعبه دنده حرکت اصلی ماشین فرز را نشان می دهد که دریچه آن به شماره ۴ نشان داده شده است.به وسیله این جعبه دنده دورهای مورد نیاز فرزکاری-که باید به محور ماشین فرز داده شود-تامین شود.جعبه دنده حرکت اصلی ماشین فرز FU 32 x 150 ساخت تبریز برای تامین این دورها طراحی شده است:۳۰-۳۷٫۵-۴۷٫۵-۶۰-۷۵-۹۵-۱۱۸-۱۵۰-۱۹۰-۲۳۵-۳۰۰-۳۷۵-۴۷۵-۶۰۰-۷۵۰-۹۵۰-۱۱۸۰-۱۵۰۰- دور بر دقیقه
تعداد دور محور اصلی بسته به نوع ماشین فرق می کند چون هر کدام از این دستگاه ها طراحی خاص دارند از جمله ماشین فرز FUS-22ساخت تبریز دارای این دورها است:۶۳-۱۰۰-۱۶۰-۲۵۰-۴۰۰-۶۳۰-۱۲۳-۲۰۰-۱۵-۳-۵۰۰-۸۰۰-۱۲۵۰- دور بر دقیقه

مکانیزم تنظیم دور
در قسمت شماره ۴ شکل بالا دریچه جعبه دنده محور اصلی دستگاه فرز نشان داده شده است.در روی این دریچه شستیهای فرمان و استپ و سرعت تند میز ماشین فرز نصب شده است.در ماشین FU32 رنگ قرمز برای شستی استپ و سبز برای شستی فرمان راه-اندازه و شستی سیاه برای حرکت سریع میز اختصاص داده شده و در کتار آن محور تنظیم و تغییر دور محور اصلی قرار داده شده است و بر روی دریچه علامتی نشان داده شده که وسیله آن با چرخاندن محور تنظیم دور تعداد دور مورد نظر را در مقابل این علامت قرار می دهیم.در قسمت پایین این در یچه اهرمی نصب شده است که در شکل به حالت بسته نشان داده شده است.در این وضعیت محور تنظیم دور روی دور مورد نظر قفل شده است و از جای خود حرکت نمی کند.برای به حرکت در آوردن محور تنظیم دور باید اهرم فوق را کمی به سمت پایین حرکت داده و آن را حول تکیه گاه به سمت خود بچرخانید. در نتیجه محور تنظیم دور آزاد شده و میتوان آن را با چرخانیدن ،شماره دور مورد نظر را در مقابل علامت تنظیم قرار داد و دور لازم را تنظیم کرد.پس از تنظیم دوباره اهرم را به حالت اول باید گرداند ودر جای خود قرار داد.

کله گی افقی
در قسمت ۵ شکل بالا کله گی افقی یا یاتاقان گیر ماشین فرز افقی نشان داده شده است.این قسمت در بالای بدنه به وسیله راهنماهایی در بدنه کار گذاشته نصب می گردد.این قسمت از ماشین از چدن ریخته گری شده و سطوح راهنمای آن با روش براده برداری فرم داده شده است.در راهنمای دمچلچله ای آن یاتاقانهای میله فرز گیر نصب می گردد.تعداد این یاتاقان ها یک یا دو عدد بسته به نوع کار انتخاب می شود.کله گی افقی به وسیله فلکه ای که در زیر بر روی بدنه نصب شده دیده می شود،با فرمان چرخ دنده و چرخ شانه ای که بر آن نصب شده حرکت می کند،در بالای فلکه گردان در قسمت زیر کله گی در روی بدنه پیچ یا مهره ای قرار داده اند که به وسیله آن کله گی افقی در محل خود ثابت می شود.پس هر وقت نیاز به تغییر مکان کله گی باشد باید آن مهره را به وسیله آچار مخصوص باز کنیم و سپس به کمک فلکه گردان آن را جا به جا کنیم.یاتاقانهای نگهدارنده میله فرز گیر نیز بر روی راهنمای دمچلچله ای به وسیله پیچی که در روی آن قرار داده شده محکم می گردد و تا هنگامی که این پیچها بسته است یاتاقانها از جای خود حرکت نمی کنند.

میز اصلی
در قسمت شماره ۶ شکل بالا میز اصلی ماشین فرز نشان داده شده است . بر روی این میز سه ردیف شیار T شکل با روش براده برداری ایجاد شده است و روی میز با دقت لازم صاف و پرداخت شده است .قطعه کارهایی را که باید فرز کاری شود بر روی این میز به کمک روبند یا گیره می بندند،همچنین دستگاههای میز گردان و یا دستگاه تقسیم نیز بر روی آن بسته می شود.برای بستن قطعه کار یا گیره ها و یا سایر قطعات از پیچ و مهره هایی استفاده می شود که سر آنها در شکاف T شکل میز قرار می گیرد .میز ماشین فرز به وسیله پیچی به حرکت در می آید که در درون مهره ای قرار گرفته است. گام این پیچ معمولا ۶ میلیمتر است.در انتهای پیچ در دو سر آن و یا در یک سر مانند شکل فلکه ای نصب شده است که به وسیله آن پیچ میز ماشین به گردش در می آید .در قسمت روبه رو فلکه نصب شده که به وسیله آن میز ماشین در جهت طولی به حرکت در می آید .بر روی فلکه در قسمت نزدیک بدنه میز حلقه مدرج نصب شده که با دقت ۰٫۰۵ میتوان ماشین میز را در جهت طولی حرکت داد.گام میز متحرک میز گونیایی ۱٫۵ میلیمتر است و دقت آن نیز ۰٫۰۵ میلیمتر می باشد .بر روی میز گونیایی فلکه گردان دیده می شود که حرکت عرضی میز اصلی را تامین می کند و بر روی راهنمای دمچلچله ای در قسمت فوقانی نصب می شود .این فلکه دارای حلقه مدرج است ،گام پیچ متصل به این فلکه معمولا ۶ میلیمتر است و دقت حرکت آن تا ۰٫۰۵ میلیمتر می باشد .در قسمت جانبی میز دستگاه باراتومات عرضی و قائم میز ماشین نصب شده که بسته به جهت قرار گرفتن این دسته میز ماشین به سمت جلو یا عقب و یا بالا و پایین حرکت می کند.

دستگاه بار اتوماتیک
ین قسمت به شماره ۸ در شکل بالا نشان داده شده حرکات سه گانه اتوماتیک میز در جهت طولی و عرضی و قائم به وسیله این دستگاه ها انجام می گیرد .بر روی این دستگاه معمولا الکتروموتوری نصب شده است و یا حرکت خودرا از محور اصلی را دریافت می کند. در قسمت جلو محور تنظیم حرکت بار و حلقه ای دیده می شود که بر روی آن سرعت های میز ثبت شده است .

سرعت دستگاه
۱۹-۲۳٫۵-۳۰-۳۷٫۵-۴۷٫۵-۶۰-۷۵-۹۵-۱۱۸-۱۵۰-۱۹۰-۲۳۵-۳۰۰-۳۷۵-۴۷۵-۶۰۰-۷۵۰-۹۵۰ میلیمتر در دقیقه است و به وسیله علامتی که بر روی بدنه دستگاه اتومات بار نشان داده شده تنظیم می شود همان گونه که در مورد تعداد دور محور اصلی دستگاه فرز گفته شد سرعت میز ماشین بسته به نوع دستگاهها فرق می کند.مثلا میز ماشین فرز FUS ساخت تبریز دارای سرعت های :۱۲٫۵-۲۰-۳۱٫۵-۵۰-۸۰-۱۲۵-۲۵-۴۰-۶۳-۱۰۰-۱۶۰-۲۵۰ میلیمتر در دقیقه است .در قسمت جلو محور تنظیم در مقابل حلقه سرعت نمای میز دسته ای گرد ( قطعه شماره ۲۲ شکل ۴-۱) که در هنگام تنظیم سرعت میز ابتدا باید این دسته را به بیرون کشید و پس از تنظیم سرعت دوباره بر جای خود قرار داد .
بر روی این دستگاه اهرمی دیده می شود که به وسیله آن میز ماشین فرز در جهت عرضی و قائم به طور اتوماتیک حرکت می کند.

محور اصلی
این محور در بدنه ماشین فرز پاتاقان بندی شده حرکت الکتروموتور به وسیله جعبه دنده اصلی ماشین فرز بر آن ممنتقل می شود .درون محور سوراخ مخروطی شکل نرم شده ای است که دنباله مخروطی میله فرزگیر در درون آن قرار می گیرد و به وسیله پیچی که از درون محور اصلی عبور می کند در محل خود سفت می شود.

  • ماشینهای فرز عمودی
    محور اصلی این ماشین ها به طور عمودی یاتاقان بندی شده است .در زیر ماشین فرز عمودی و قسمت های مختلف آن را می بینید. این ماشین مانند ماشین فرز افقی از ۸ قسمت اصلی تشکیل شده است .
    ۱-بدنه ۲- تابلو برق ۳-جعبه دنده محور اصلی ۴-در جعبه دنده و شاستی های راه انداز و محور تنظیم دور۵- کله گی عمودی ۶- میز اصلی ۷-میز گونیایی ۸-دستگاه بار اتوماتیک

ماشین های فرز عمودی

ماشین فرز عمودی

ماشین فرز عمودی

شماره اجزای ماشین

نام قطعه و شرح آن

۱

شستی استپ

۲

شستی راه انداز محور اصلی

۳

طوقه محور تنظیم دور که تعداد دورهای تنظیم پذیر در روی آن ثبت شده است

۴

دسته گردان محور تنظیم دور

۵

شستی حرکت سریع میز ماشین

۶

شستی محرک

۷

کلید روشنایی

۸

ضامن چرخش کله گی

۹

اهرم ثابت کننده حرکت قائم محور اصلی میله فرزگیر

۱۰

اهرم اتومات حرکت طولی میز اصلی

۱۱

تنظیم کورس میز

۱۲

پیچ محکم کننده میز

۱۳

چرخ حرکت دستی میز ماشین در جهت طولی X مجهز به حلقه تنظیم و حلقه مدرج ورنیه دار تا دقت ۰٫۰۵ میلیمتر

۱۴

شستی حرکت خرگوشی میز ماشین

۱۵

شستی فرمان راه انداز محور اصلی

۱۶

شستی استپ

۱۷

پیچ تنظیم حرکت طولی اتوماتیک میز و دستی

۱۸

حلقه مدرج جابه جایی عرضی میز

۱۹

فرمان حرکت عرضی میز

۲۰

حلقه مدرج ورنیه دار بار عرضی تا دقت ۰٫۰۵ میلیمتر اهرم دستی جابه جایی عمودی میز گونیایی دستی

۲۱

دسته محرک میز گونیایی مجهز به حلقه تنظیم و حلقه مدرج ورنیه دار تا دقت ۰٫۰۵ میلیمتر

۲۲

دکمه سفت کننده تعویض سرعت پیشروی

۲۳

فلکه تنظیم سرعت پیشروی میز

۲۴

طوقه مدرج بار اتومات که مقدار پیشروی میز در هر دقیقه بر روی آن ثبت شده

۲۵

نشان دهنده حرکت پیشروی میز

۲۶

اهرم بار اتومات حرکت عرضی و قائم میز ماشین(y و z )

27

دسته سفت کننده و ثبات حرکت میز

۲۸

دسته سفت کننده اهرم اتومات حرکت طولی میز

۲۹

اهرم بار اتومات حرکت عرضی وقائم میز(y و z )

30

چرخ حرکت دستی میز ماشین در جهت طولی(x )

31

کلید تعویض حرکت دور(چپ و راست)

۳۲

کلید پمپ مایع خنک کننده

۳۳

دکمه فشاری راه انداز ماشین

۳۴

اهرم کلاج جعبه دنده اصلی و آزاد محور تنظیم دور جهت تعویض دور (اهرم تغییر دور)

۳۵

کلید فرمان اتوماتیک یا دستی میز

۳۶

اهرم سفت کننده ثبات میز گونیایی z

37

چرخ فلکه جابه جایی محور اصلی در جهت قائم در درون پاتاقان

۳۸

پیچ های نگهدارنده کله گی عمودی














http://www.iranmold





در جدول پرطرفدارترین رشته‌ها درکنکور89 مکانیک،برق را جا گذاشت

معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور آمار داوطلبان استان تهرانی دارای رتبه زیر هزار، پرطرفدارترین رشته های دانشگاهی و دانشگاهها در کنکور سراسری سال 89 در گروههای علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی را اعلام کرد.  
ابراهیم خدایی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره رشته های مورد علاقه رتبه های زیر هزار و صد کنکور 89 گفت: در گروه ریاضی با یک تغییر در انتخاب رشته از سوی داوطلبان مواجه شدیم وبالاترین رتبه ها رشته مکانیک دانشگاههای صنعتی شریف، تهران و امیرکبیر را انتخاب کرده بودند در حالیکه پیش از این رشته برق انتخاب اول داوطلبان بود.   

 
وی افزود: در گروه علوم تجربی رشته پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی تهران، شهیدبهشتی، ایران (سابق) و اصفهان و در گروه علوم انسانی نیز رشته حقوق دانشگاههای تهران، شهیدبهشتی و علامه طباطبایی مورد انتخاب این گروه بودند.
معاون سازمان سنجش درباره آمار داوطلبان استان تهران دارای رتبه های زیر هزار به
مهر گفت: در گروه آزمایشی علوم ریاضی کنکور سراسری 89، 46 درصد رتبه های زیر هزار
از استان تهران، در گروه علوم تجربی 21 درصد از استان تهران و در گروه علوم انسانی
37 درصد از استان تهران بوده اند.  
ردیف گروه آزمایشی درصد استان تهرانی های دارای
رتبه زیر هزار پرطرفدارترین رشته پرطرفدارترین دانشگاه  
((علوم ریاضی)) 
 (46 درصد مکانیک) (1:دانشگاه صنعتی شریف 2:دانشگاه تهران 3:دانشگاه امیرکبیر) 
 ((علوم تجربی))
(21 درصد پزشکی) 1(:دانشگاه علوم پزشکی تهران 2:دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
3:دانشگاه علوم پزشکی ایران 4:دانشگاه علوم پزشکی اصفهان)  
((علوم انسانی))  
(37 درصد حقوق) 1:دانشگاه تهران 2:دانشگاه شهید بهشتی 3:دانشگاه علامه طباطبایی

آموزش Solidworks پیشرفته تنها در 3 هفته!!!

http://img.vatandownload.com/software/user/hadi-arjmand/picture/8-10/solid-video-pack1-vd.jpg

(بخش ویژه وطن دانلود)

سوپرایزی دیگر برای مهندسان و دانشجویان رشته های مهندسی مکانیک ، مهندسی صنایع ، نقشه کشی صنعتی و ...

آموزش جامع و تصویری نرم افزار حرفه ای طراحی سازه های صنعتی   SolidWorks 

این بار نیز شما بینندگان ، می توانید این مجموعه آموزشی مرجع را دانلود کرده و از آموزش های تصویری این مجموعه لذت ببرید.

مطمئن هستیم که اگز با soliworks کار کرده باشید از دانلود این مجموعه بسیار لذت خواهید برد.چون نکته های زیادی را به شما اموزش خواهد داد.

ادامه مطلب ...

شبیه ساز پرواز چیست؟

شبیه ساز سیستمی است که تلاش دارد تا تجربه پرواز یک هواپیما را به صورت واقعی در نزدیک ترین شرایط ممکن شبیه سازی نماید.انواع شبیه ساز پرواز از یک بازی ویدیویی تا اندازه واقعی یک کاکپیت هواپیما وجود داشته که بر روی پایه های هیدرولیکی قرار دارد و توسط یک کامپیوتر بسیار پیشرفته هدایت میشود.شبیه سازهای پرواز به صورت گسترده ای توسط صنعت هوانوردی و امور نظامی برای آموزش خلبان ها بازسازی سوانح پروازی و یا حتی برای پیشرفت و بهینه سازی هواپیماهای موجود به کار گرفته میشود. 

ادامه مطلب ...

شبیه سازی روباتیک بازوی اختاپوسها

دانشمندان موفق به شبیه سازی روباتیک ساختار ماهیچه ای غیر عادی بازوی اختاپوسها شده اند، ساختاری که مشابه آن را تنها در زبان جانداران و خرطوم فیلها می توان دید.

به گزارش خبرگزاری مهر، گروهی از دانشمندان اروپایی رویای ساخت اختاپوسی روباتیک را در ذهن دارند که روزی می تواند جان انسانها را نجات دهد. نجات جان انسانها یکی از کاربردهای روبات اختاپوسی است که می تواند در کنار مسیریابی در زیر آب دریا و جا به جا کردن اجسام انجام دهد. اولین قدم برای ساخت این روبات نیز خلق یکی از بازوهای اختاپوس است.

محققان کالج سنت آنا در پیزا این بازو را به عنوان بخشی از پروژه ای بزرگتر خواهند ساخت که بودجه آن توسط کمیسیون اروپا تامین می شود. ساخت روباتهای کاربردی با بدنی مشابه نرم تنان یکی از دشوارترین پروژه های مهندسی به شمار می رود زیرا روباتها ذاتا با استفاده از مواد سخت ساخته می شوند در حالی که فناوری لازم برای ساخت بدنه ای لطیف و غیر سخت برای روباتها هنوز چندان توسعه نیافته است.

اختاپوسها از ساختار ماهیچه ای عجیبی برخوردارند که به صورت طبیعی در ساختار زبان و یا خرطوم فیلها یافت می شوند، محققان با مطالعه بر روی حرکات اختاپوسها دریافتند بازوی این جانداران برای وارد آوردن فشار به منظور گرفتن و جا به جا کردن اجسام کوتاه و بلند می شوند.

نمونه آزمایشی این روبات طولی برابر 17 اینچ دارد و از ساختار بدن اختاپوسهای مدیترانه ای شبیه سازی شده است. این بازوی ضد آب از مواد سیلیکونی ساخته شده و از درون آن کابلهایی فلزی به دسته ای از کابلهای نایلونی وصل شده اند. با ایجاد تغییر در این کابلها بازو می تواند اجسام مختلف را بگیرد. اصطکاک موجود در لایه خارجی سیلیکونی به اندازه ای است که نیاز به اجزای مکنده که در بدن اختاپوسها یافت می شود را از بین خواهد برد.

بر اساس گزارش دیسکاوری، چنین روباتی می تواند در زمینه های مختلفی کاربرد داشته باشد، برای مثال گروهی از پزشکان مشتاقند از این فناوری به عنوان ابزار آندوسکوپی ایمن تر استفاده کنند. همچنین می توان از این روبات در انجام عملیات امداد و نجات انسانها در زیر آب استفاده کرد.

بررسی انواع مکانیزم ربات های متحرک برای سطوح ناهموار

از ابتدای پدید آمدن ربات ها ، ساخت رباتی که بتواند روی زمین های ناهموار حرکت کند ، به عنوان یکی از خواسته های اصلی محققان و علاقه مندان علم رباتیک مطرح بوده است  در نتیجه فعالیت های مختلفی در این خصوص با عنوان کلی ربات های متحرک انجام پذیرفته است . 


دانلود دانلود مستقیم : مکانیزم حرکت ربات در سطوح ناهموار

tag حجم فایل : 1 مگابایت


مقاله بررسی انواع مکانیزم های ربات های متحرک برای حرکت در سطوح ناهموار نوشته امین انصاری و مهندس مهدی قنواتی ضمن بررسی و تعریف ربات ، به بررسی انواع ربات برای زمین های ناهموار پرداخته و انواع ناهمواری های زمین را بررسی خواهد کرد . در ادامه یک تعریف کلی و جامع از ربات را بیان می کند سپس در مورد ناهمواری های زمین و انواع ربات های مربوطه به تفصیل صحبت خواهد کرد. 

منبع: رویاک ربات

نامه‌های عاجزانه دانشجویان زیر برگه امتحان

با پایان یافتن امتحانات پایان ترم برخی استادان هنوز در مراحل تصحیح اوراق امتحانی هستند که در این میان به نامه‌هایی از دانشجویان خود برخورد می کنند که تنها طلب نمره 10 را دارند تا درس مورد نظر را پاس کنند.

برخی دانشجویان که یک ترم را با اندک زحمتی به اتمام می رسانند تا با امتحانات پایان ترم دست و پنجه نرم کنند، بیشتر اوقات با این امید در جلسه امتحان حاضر می شوند تا با نوشتن عریضه ای و با کمک گرفتن از کلماتی شاید عاطفی و تاثر برانگیز و حتی خودمانی برای گرفتن تنها یک نمره 10 دل استاد را به دست آورند.



ادامه مطلب ...