مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

حیرت فیزیکدانان از تقویت احتمال بطلان نظریه «نسبیت»

دانشمندان مرکز هسته‌یی اروپا (سرن) بار دیگر در تلاش برای غلبه بر نظریه «نسبیت» انشتین توانستند در آزمایشی تازه، بار دیگر سرعت نور را بشکنند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان یران(ایسنا)، این آزمایش‌ها توسط ابزار «اوپرا» (پروژه نوسان با لوازم ردیابی امولسیون) در شتاب‌دهنده بزرگ هادرونی سرن انجام شده که طی آن ذرات نوترینو ساخته شده در این مرکز از میان 730 کیلومتر سنگ به آزمایشگاهی در گران‌ساسو در کوههای آلپ ایتالیا فرستاده شد.

آزمایش تازه، نتیجه آزمایش ماه سپتامبر را که سرعت این ذره را بیشتر از سرعت نور می‌شمارد، تایید کرد.

منتقدان آزمایش اول بر این باور بودند که به دلیل وجود 15 هزار نوترینو در یک زمان، احتمال بروز خطا در اندازه‌گیری وجود داشته اما این بار محققان مدعی استفاده از یک شیوه اندازه‌گیری دقیق‌تر با ارسال تعداد کمتر ذرات نوترینو با فواصل زیاد در میان آنها هستند.

به گفته فیزیکدانان اتمی گران ساسو، اکنون دانشمندان اطمینان بیشتری به نتایج داشته و از آزمایشگاه‌های دیگر برای پیوستن به این آزمایش و تکرار آن درخواست به عمل آورده‌اند.

این موضوع، فرضیه 106 ساله نسبیت انیشتین، یکی از پایه های فیزیک مدرن را در مورد اینکه سرعت هیچ چیز به سرعت نور نمی رسد، در هم خواهد ریخت.

یافته های این دو آزمایش در صورت تایید، مفاهیم گسترده و عمیقی در بر خواهد داشت. حتی بعضی ها معتقدند که سفر در زمان نیز به لحاظ تئوریک، امکانپذیر خواهد شد؛ اما برخی دانشمندان می گویند آزمایش تازه تنها یکی از منابع احتمالی خطا را رفع کرده و آزمایش ها در این زمینه همچنان ادامه خواهد داشت.

دانشمندان حاضر در آزمایشگاه ایتالیایی قرار است سال آینده به طور جداگانه به تکرار این آزمایش بپردازند. آزمایشگاه مینوس آمریکا و T2K ژاپن نیز برای آزمایش مجدد این مشاهدات اعلام آمادگی کرده‌اند.

منبع: ایسنا

نظرات 1 + ارسال نظر
زهرا چهارشنبه 16 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 21:02 http://s-math90.blogfa.com

سلام.
روزتون مبارک.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد