دنیای
پلاستیک ها و پلیمر ها در اثنای جنگ جهانی دوم موادی مثل نایلون پلی
اتیلن، اکریلیک موسوم به پرسپکس به دنیا عرضه شد. نئوپرن را شرکت دوپان در
سال 1932 ابداع و به شکل تجارتی ابتدا با نام دوپرن و بعدها نئوپرن عرضه
کرد.
شاخههای پلیمر
اولین قدم در زمینه صنعت پلاستیک توسط
فردی به نام واسپاهیات انجام گرفت وی در تلاش بود مادهای را به جای عاج
فیل تهیه کند. وی توانست فرآیند تولید نیترات سلولز را زا سلولز ارائه کند.
در دهه 1970 پلیمرهایهادی به بازار عرضه شدند که کاربرد بسیاری در صنعت
رایانه دارند زیرا مدارها و ICهای رایانهها از این مواد تهیه میشوند. و
در سالهای اخیر مواد هوشمند پلیمری جایگاه تازهای برای خود سنسورها پیدا
کردند. پلیمرها را میتوان از 7 دیدگاه مختلف طبقه بندی نمود. صنایع ، منبع
، عبور نور ، واکنش حرارتی ، واکنشهای پلیمریزاسیون ، ساختمان مولکولی و
ساختمان کریستالی.
از نظر صنایع مادر پلیمرها به چهار گروه صنایع
لاستیک ، پلاستیک ، الیاف ، پوششی و چسب تقسیم بندی میشوند. اینها صنایع
مادر در پلیمرها میباشند اما صنایع وابسته به پلیمر هم فراوان هستند مانند
صنعت پزشکی در اعضای مصنوعی ، دندان مصنوعی ، پرکنندهها ، اورتوپدی از
پلیمرها به وفور استفاده میشود. پلیمرها از لحاظ منبع به سه گروه اصلی
تقسیم بندی میشوند که عبارتند از :
پلیمرهای طبیعی ، طبیعی اصلاح شده و مصنوعی.
لاستیکهای سیلیکون
مخلوط
بسیار کانی- آلی هستند که از پلیمریزاسیون انواع سیلابها و سیلوکسانها
بدست میآیند. با اینکه گرانند ولی مقاومت قابل توجه در برابر گرما به
استفاده منحصر از این لاستیکها در مصارف بالا منجر شده است. این ترکیبات
اشتغال پذیری نسبتا پایین ، گرانروی کم در درصد بالای رزین ، عدم سمیت ،
خواص بالای دی الکتریک ، حل ناپذیری در آب و الکلها و ... دارند به دلیل
همین خواص ترکیبات سیلیکون به عنوان سیال هیدرولیک و انتقال گرما ، روان
کننده و گریس ، دزدگیر برای مصارف برقی ، رزینهای لایه کاری و پوشش و لعاب
مقاوم در دمای بالا و الکلها و مواد صیقل کاری قابل استفادهاند. بیشترین
مصرف اینها در صنایع هوا فضاست.
لاستیک اورتان
این پلیمرها
از واکنش برخی پلی گلیکولها با دی ایزوسیاناتهای آلی بدست میآیند. مصرف
اصلی این نوع پلیمرها تولید اسفنج انعطاف پذیر و الیاف کشسان است. در ساخت
مبلمان ، تشک ، عایق - نوسانگیر و ... بکار میروند. ظهور نخ کشسان اسپندکس
از جنش پلی یوره تان به دلیل توان بالای نگهداری این نوع نخ زمینه پوشاک
ساپورت را دگرگون کرده است.
استفاده از فناوری نانو برای دیرسوزکردن پلیمرها
یکی
از کاربردهای مهم فناوری نانو بهبود خواص مواد پلیمری از نظر آتشگیری و
بالابردن مقاومت این مواد در برابر آتش است. این مواد عموماً در دماهای
بالا ایمن نیستند؛ اما با استفاده از فناوری نانو امکان دیرسوز نمودن آنها
وجود دارد. در این مطلب، نظرات مهندس صحرائیان، عضو هیأت علمی پژوهشگاه
پلیمر و پتروشیمی ایران، در زمینة استفاده از فناوری نانو در این زمینه
آورده شده است:
نانوکامپوزیتهای دیرسوز
با توجه به این که
امروزه حجم وسیعی از کالاهای مصرفی هر جامعهای را پلیمرهایی تشکیل میدهند
که بهراحتی میسوزند یا گاهی در مقابل شعله فاجعه میآفرینند، لزوم تحقیق
در خصوص مواد دیرسوز احساس میشود. بر همین اساس، در کشورهای صنعتی، تلاش
گستردهای برای ساخت موادی با ایمنی بیشتر در برابر شعله آغاز شده است و در
این زمینه نتایج مطلوبی هم به دست آمده است.
بر همین اساس و با
توجه به تدوین استانداردهای جدید ایمنی، به نظر میرسد استانداردهای ساخت
مربوط به پلیمرهای مورد استفاده در خودروسازی، صنایع الکترونیک، صنایع
نظامی و تجهیزات حفاظتی و حتی لوازم خانگی، در حال تغییر به سوی مواد
دیرسوز است.
از طرف دیگر مدتی است که نانوکامپوزیتهای پلیمر –
خاک¬رس به عنوان موادی با خواص مناسب مثل تأخیر در شعله¬وری، توجه بسیاری
از محققان را به خود جلب کرده است. بنابراین به¬نظر میرسد که
نانوکامپوزیتهای پلیمر – خاک¬رس میتوانند جایگزین مناسبی برای مواد
پلیمری معمولی باشند؛
برای تهیه پلیمرهای دیرسوز، علاوه بر رفتار آتشگیری، عوامل زیادی باید مورد توجه واقع شوند؛ از جمله اینکه:
از افزودنیهایی استفاده شود که قیمت تمام¬شده محصول را خیلی افزایش ندهد. (مواد افزودنی باید ارزان قیمت باشند.)
مواد افزودنی به پلیمرها باید به آسانی با پلیمر فرآیند شود.
مواد افزودهشده به پلیمر نباید در خواص کاربردی پلیمر تغییر قابل ملاحظه ایجاد کند.
زبالههای این مواد نباید مشکلات زیست¬محیطی ایجاد کند.
با
توجه به این موارد، خاک¬رس از جمله بهترین مواد افزودنی به پلیمرها محسوب
میشود که میتواند آتشگیری آنها را به تأخیر بیندازد و سبب ایمنی بیشتر
وسایل و لوازم شود. مزیت دیگر خاک رس فراوانی آن است که استفاده از این
منبع خدادادی را آسان میکند.
ویژگیهای نانوکامپوزیتهای پلیمر – خاک¬رس
خواص
مکانیکی نانوکامپوزیتهای پلیمر-نایلون6 که از نظر حجمی فقط حاوی پنج درصد
سیلیکات است، بهبود فوقالعاده¬ای را نسبت به نایلون خالص از خود نشان
میدهد. مقاومت کششی این نانوکامپوزیت 40 درصد بیشتر، مدول کششی آن 68 درصد
بیشتر، انعطافپذیری آن 60 درصد بیشتر و مدول انعطاف آن 126 درصد بیشتر از
پلیمر اصلی است. دمای تغییر شکل گرمایی آن نیز از 65 درجه سانتی¬گراد به
152 درجه سانتی¬گراد افزایش یافته است. در حالیکه در برابر همة این تغییرات
مناسب، فقط 10درصد از مقاومت ضربه آن کاسته شده است.
نتایج تحقیقات
حاکی از آن است که میزان آتشگیری در این نانو کامپوزیت پلیمری حدود 70
درصد نسبت به پلیمر خالص کاهش نشان می¬دهد و این در حالی است که اغلب خواص
کاربردی پلیمر نیز تقویت می¬شود. البته کاهش در میزان آتشگیری پلیمرها از
قدیم مورد بررسی بوده است. بشر با ترکیب مواد افزودنی به پلیمر میزان
آتشگیری آنرا کاهش داد ولی متاسفانه خواص کاربردی پلیمر هم متناسب با آن
کاهش می¬یافته است. در واقع کاهش در آتشگیری همزمان با بهبود خواص کاربری
پلیمرها ویژگی منحصر به فرد فناوری نانو است، خصوصاً اینکه تنها با افزودن 6
درصد ماده افزودنی به پلیمر تا 70 درصد آتشگیری آن کاهش می¬یابد.
برخی
نانوکامپوزیتهای پلیمر – خاک¬رس پایداری حرارتی بیشتری از خود نشان
میدهند که اهمیت ویژهای برای بهبود مقاومت در برابر آتش¬گیری دارد. این
مواد همچنین نفوذپذیری کمتری در برابر گاز و مقاومت بیشتری در برابر حلال ها از خود نشان میدهند.
استانداردسازی؛ ابزار قدرت در دست کشورهای پیشروی صنعتی
تطابق
با استانداردهای جدید موضوعی است که همواره کشورهای پیشرو بر کشورهای پیرو
دیکته کردهاند. در کشورهای پیشرو صنعتی، استانداردها همواره رو به بهبود
است. در این کشورها براساس جدیدترین نتایج تحقیقات و مطالعات متخصصان، هر
چند وقت یکبار، استانداردها دستخوش تغییر میشوند و دیگر کشورها ناچار
خواهند بود در مراودات تجاری خود با آنها این استانداردها را رعایت کنند و
به این ترتیب، مجبور میشوند که نتایج تحقیقات آنها را خریداری کنند. مطلب
زیر مثالی از این موارد است:
چندی پیش در جراید اعلام شد که بنا بر
تصمیم جدید اتحادیه اروپا، هواپیماهایی که مجهز به سیستم جدید ناوبری
(مطابق با استاندارد جدید پرواز) نباشند، اجازه پرواز بر فراز آسمان اروپا
را ندارند. در آن زمان در کشور ما فقط تعداد معدودی از هواپیماهای مجهز به
این سیستم وجود داشت. اخیراً هم اتحادیه مزبور اعلام کرده است که ورود
کامیونهای فاقد استاندارد زیست¬محیطی به خاک اروپا ممنوع است. در پی این
اعلام، خودروسازان ایرانی به ناچار استانداردهای خود را با شرایط جدید
تطبیق دادند.