مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

معرفی کتاب دانش کاربردی طراحی و ساخت ربات

نام کتاب : دانش کاربردی طراحی و ساخت ربات
مولفان    : مهندس پویا حیرتی، مهندس ابوذر آقا جانی، مهندس محمد چیت سازان
ناشر     : انتشارات آذرخش

ناشر همکار : انتشارات ارس رایانه

تعداد صفحه: ۴۵۲

شابک : ۰-۷۹-۶۲۹۴-۹۶۴-۹۷۸
رده بندی کنگره : ۲د۹ح/TJ۲۱۱
شماره ثبت کتابخانه ملی :۸۶۱۴۵۳ح
چاپ اول : اردیبهشت ۱۳۸۷


سر فصل های این کتاب عبارتند از:


فصل اول: مکانیسم های متداول در ربات های متحرک

فصل دوم: بازوی مکانیکی سیار

فصل سوم: معرفی ربات پرنده و قطعات اساسی آن

فصل چهارم: مقدمه ای بر ربات های صنعتی

فصل پنجم: سیستم شاسی متداول

فصل ششم: مسائل موثر در وزن ربات

فصل هفتم: معرفی قطعات مکانیکی کاربردی

فصل هشتم: آشنایی با پنیوماتیک

فصل نهم:سیستم های سخت افزاری بینایی و شنوایی ربات

فصل دهم: استاندارد سازی طراحی ربات

فصل یازدهم: معرفی برخی از تکنیک های ساخت قطعات


پی نوشت: 

  • این کتاب، تنها کتاب موجود در بازار کتاب است که توسط یک ((مولف)) ایرانی و بر اساس شرایط و امکانات موجود در ایران و با استفاده از تجربه های عملی آزمایش شده نوشته شده است.
  • متاسفانه چاپ این کتاب متوقف شده است و برای تهیه آن باید حضورا به دفتر انتشارات آذرخش مراجعه فرمایید. آدرس: تهران - خیابان انقلاب اسلامی - مقابل دانشگاه تهران - جنب خیابان دانشگاه - پاساژ فرشته - شماره  ۱۳۲۰  شماره تماس : ۶۶۴۹۳۳۰۱ و 09127035576

چگونه اختراع خود را به ثبت برسانیم؟

 



اولین اختراعی که ثبت کردم سال ۸۵ بود. یک صفحه کلید هوشمند برای گوشی های موبایل از نوع غیر تاشو. از آن موقع بود که نام یک مخترع را با خود یدک می کشیدم. نامی سنگین که بعدها با ثبت چهار اختراع دیگر سنگینی اش بیشتر شد. یادم هست که در ثبت اولین اختراع نمی دانستم چه باید بکنم و به همین جهت امروز این پست را غنیمت شمرده و سعی کردم تا کاربران عزیز را با چگونگی ثبت اختراع آشنا کنم.

ثبت اختراع در ایران در اداره مالکیت صنعتی که آدرس فعلی آن در خیابان قائم مقام فراهانی است، صورت می گیرد. نکته اولی که باید در نظر داشته باشد، این است که در ایران ثبت ایده نداریم. یعنی اگر در ذهنتان و یا در روی کاغذ طرحی را کشیده اید، نمی توانید آن را ثبت کنید. اختراع باید حتماً یک محصول فیزیکی قابل مشاهده باشد. البته ما اختراعات نرم افزاری نیز داریم. بنابراین اگر فرمولی جدید را بدست آورده اید، آن را در یک کاربرد به کار گرفته و محصول حاصل را ثبت کنید. اختراع شما می تواند هر محصول نویی باشد. مثل اختراع زیر!

در ادامه شرایط لازم برای اختراع برگفته از قانون ثبت اختراعات کشور بیان می شود. در انتها نیز چند سوال و جواب مهم در مورد ثبت اختراع بیان می شود.

منبع: متلب سایت

 

ادامه مطلب ...

معروف‌ترین سایت‌ها جهت اطلاع از کنفرانس‌های بروز دنیا


شرکت در کنفرانس‌ها و همایش‌ها یکی از مفیدترین ابزار پیشرفت شما در انجام تحقیق است. زیرا شما نه نتها با خیلی از محققان که در زمینه شما کار می کنند ملاقات می کنید، بلکه با جدیدترین پژوهش‌ها در حوزه کاری خود آشنا می‌شوید و حسابی اطلاعاتتان بروز می‌شود. اما چطور کنفرانسهای بروز دنیا را پیدا کنیم؟ معروف ترین سایت‌ها در ادامه آورده شده است که می‌توانید از آن‌ها استفاده‌کنید :

کنفرانس‌های ایرانی برای دوستان خوبمان که در ایران تشریف دارند :

 

 www.conferencealert.ir/

سایر کنفرانسها:

 www.waset.org /


 www.wikicfp.com/cfp/


 www.allconferences.com/

 

 www.conferencealerts.com/ 


 www.papersinvited.com/

 

 conference-info.com/

 

 ieeexplore.ieee.org/Xplorehelp/Help_Conference_Alerts.htm


منبع: آی آرپی اچ دی

کتاب گریپر ربات ها

نیرویی که توسط یک گریپر رباتیک به قطعه کار اعمال می‌شود، اصولاً توسط مهندسین علم رباتیک محاسبه و گریپر مناسب انتخاب می‌شود. عموماً نیروی گریپر به عنوان اولین شاخص مورد نظر قرار می‌گیرد، اما به دلیل اهمیت گشتاور اعمالی از طرف گریپر، این موضوع نیز باید در نظر گرفته شود. در برخی موارد، گشتاوری که از طرف گریپر به قطعه‌کار وارد می‌شود، توسط جداولی که سازندگان گریپرهای استاندارد به مشتری ارائه می‌دهند، قابل محاسبه و استخراج است. این جداول بسیار مفیدند، اما تنها به‌عنوان یک راهنما می‌توان از آنها بهره جست زیرا فاقد دقت لازم برای انتخاب بهترین‌ها هستند. بنابراین، گاهی مشاهده می‌شود که به دلیل عدم دقت در طراحی و انتخاب صحیح گریپرها، قطعات از روی گریپرها رها شده ویا آن‌قدر گریپر بزرگ یا اصطلاحاً Over Design در نظر گرفته شده که تبعات افزایش هزینه را به دنبال خواهد داشت. در این کتاب، سعی شده است که نحوه محاسبه نیرو و گشتاور مورد نیاز برای یک گریپر رباتیک و سایر پارمتر های مهم طراحی آن، به روشی ساده معرفی شود.


لینک دانلود این کتاب به علت رعایت قانون کپی رایت از روی سرور حذف شد

Was Removed from The Server Due to CopyRight Law

توابع تست الگوریتم های بهینه سازی (Test Functions)

توابعی که در ادامه آورده شده اند، توابع مورد استفاده برای تست کردن الگوریتم های بهینه سازی است. این توابع بر اساس شباهت های مهم فیزیکی و همچنین شکل توابع، دسته بندی شده اند. کد متلب (matlab)، شکل سه بعدی، ابعاد، نقطه بهینه، مختصری از عملکرد برخی الگوریتم ها بر روی تابع، دامنه ورودی و در نهایت چند مرجع جهت مطالعه بیشتر برای هر کدام از توابع نیز آورده شده است.


دسته بندی ها عبارتند از:

Many Local Minima

Bowl-Shaped

Plate-Shaped

Valley-Shaped

Steep Ridges/Drops

Other...

          جهت مشاهده لیست توابع و توضیحات مربوط هر کدام در ادامه مطلب با ما همراه باشید...

       

ادامه مطلب ...

کتاب تکنیک های بهینه سازی به کمک Matlab





لینک دانلود این کتاب به علت رعایت قانون کپی رایت از روی سرور حذف شد

Was Removed from The Server Due to CopyRight Law

سرفصل‌های این کتاب عبارتند از:

Chapter 1: Introducing MATLAB and the MATLAB Working Environment

Chapter 2: MATLAB Programming

Chapter 3: Basic MATLAB Functions for Linear and Non-Linear Optimization

Chapter 4: Optimization by Numerical Methods: Solving Equations

Chapter 5: Optimization Using Symbolic Computation

Chapter 6: Optimization Techniques Via The Optimization Toolbox

Chapter 7: Differentiation in one and Several Variables Applications to Optimization

Chapter 8: Optimization of Functions of Complex Variables

Chapter 9: Algebraic Expressions, Polynomials, Equations and Systems Tools for Optimization 


کتاب آشنایی با هواپیمای مدل- عرفان آقایی

لینک دانلود این کتاب به علت حق کپی رایت از روی سرور حذف شد 


پیشگفتار جلد 1 کتاب :

همواره ٬ مقدمه نویسی برای من کاری دشوار بوده است ! وقتی شروع به نوشتن میکنم ٬ جسته و گریخته میتوانم با هر زحمتی که هست آن را به پایان برسانم ٬ اما برای خلق پیشگفتار مناسبی که بازگو کننده هدف کلی کارم باشد دچار مشکل می شوم . این کتاب پیش از تولد ٬ مجموعه ایی از متن های  فنی بوده که به خاطر علاقه و عشقی که به دنیای هوانوردی دارم ٬  گردآوری کرده  و پس از ترجمه و استفاده ٬ آنها را در آرشیو شخصی ام نگهداری میکردم . با گذشت زمان به این فکر افتادم که به این آرشیو بی در و پیکر سروسامانی داده و اگر فرصتی بود آنها را به شکل یک کتاب الکترونیکی در اختیار سایر علاقمندان این رشته قرار دهم .

بهانه خاصی نمی تواند مد نظرم باشد ٬ اگر از چشم یک راهب بودائی به جهان پیرامون خودمان نگاه کنیم ٬ زندگی چیزی جز حرکت نیست  ٬ رفتن و رفتن ٬ دیدن و جستجو کردن و زیستن به خاطر خود زیستن ! . در این مسیر ٬ مفید و راهگشا بودن و خدمتِ به دیگران ٬ مایه آرامش و تسلی آدمی است . همه ما بهانه ایی برای نفس کشیدن داریم ٬ بهانه ایی برای دوست داشتن ٬ بهانه ایی برای رفتن ٬ و دلیلی برای دلواپسی و ..... 

وقتی همه بهانه ها از انسان گرفته می شود ٬لاجرم چاره ایی جز معنا بخشی و هدفمند کردن زندگی نداریم ٬ باید بهانه ایی داشت ٬ باید کاری کرد و الا بیهودگی  قلب و روحمان را میدرد !

برای من ٬ نقاشی ٬ موسیقی ٬ کتاب ٬ و فکر کردن به ... و پرواز ٬ بهانه های زندگی ام هستند . و این کتاب و شاید کتابهای دیگری که تقدیمتان میکنم ٬ بخشی از تکاپوی من در برزخ هستی محسوب می شوند با این امید تسلی بخش  ٬ که پنجره تازه ایی به دنیای شما گشوده باشم ٬ با این آرزو که گامی کوچک در راه شناساندن و معرفی دانش هوانوردی برداشته باشم .

شک ندارم  که این کتاب ٬ کامل و بدون نقص نمیباشد ٬ میپذیرم که به برخی موارد آن گونه که باید نپرداخته ام ٬ قبول دارم که ممکن است دچار اشتباهی ناخواسته شده  باشم ٬ شاید جمله ایی را بدرستی ترجمه نکرده ام و یا ترجمه آن غلط بوده ٬ میپذیرم که شاید با کار و دقت افزونتر ٬ می شد کتابی به مراتب بهتر تالیف کرد ٬ اما این کار نیازمند آرامش و اندکی شادمانی است که درحال حاضر من هیچیک از این دو را ندارم . با این همه  ٬ امیدوارم کاستی های آن را بر من ببخشید و مرا از پیشنهادهای خودتان محروم نکنید . 


پیشگفتار جلد دوم کتاب :

 پس از ارائه جلد اول کتاب ٬ شماری از دوستان علاقمندی که آن را دانلود و مطالعه کرده بودند با فرستادن ای میل مرا مورد لطف و محبت خودشان قرار دادند که لازم میبینم از همه این عزیزان سپاسگزاری کنم . 

هرچند پس از انتشار جلد اول ٬ احساس میکردم قدری برای این کار عجله به خرج داده ام و می بایست بر روی مطالب ارائه شده کار بیشتری انجام میشد ٬  با این وجود تشویق ها و چند مورد انتقادی که از جلد اول کتاب بعمل آمد ٬ این اطمینان را در من بوجود آورد  که این مباحث خواستاران  بیشماری  دارد و تا حدود زیادی به هدف اصلی خود ٬ که همانا شناساندن و معرفی این رشته بود رسیده ام . 

با وجود مشغله کاری و مشکلاتی  که داشتم مطالب جلد دوم را برای انتشار آماده  کردم ٬  اما  اینک که مشغول نوشتن این چند خط هستم ٬ دوباره گرفتار همان تردیدها شده ام ! ٬ که آیا باید کتاب را به همین شکل منتشر کنم و یا اینکه مباحث مطرح شده را به شکل جامعتری ارائه نمایم  . از سویی به نظر میرسد که در ارائه مطالب دچار اشتباه شده ام ! یعنی با توجه به آنکه در جلد سوم کتاب  فقط به مباحث مربوط به بالگردها ٬ موشک ها ٬  قایقها و زیر دریایی های مدل خواهم پرداخت ٬ پس نام " آشنایی با هواپیمای مدل " برازنده آن نیست . چه بسا می بایست نام دیگری برای آن انتخاب کنم ! همچنین با اندکی دقت دریافتم که احتمالا بخاطر گستردگی مسائل مربوط به موشک ها و بالگردهای مدل ٬ باید جلد سوم به دو بخش مجزا تقسیم شود ! به هر روی رفته رفته این مجموعه را تکمیل و در شبکه منتشر خواهم ساخت .

در جلد دوم  که اینک پیش روی شما قرار دارد ٬ چند  ضمیمه کوتاه به آن افزوده شده که دست کم یکی از آنها باید در جلد اول آورده میشد ! در این کتاب به مباحث مربوط به موتورهای الکتریکی ٬ باطریها ٬ و به ویژه به موتورهای جت مدل پرداخته ام که تا حدود زیادی برای خودم تازگی دارند . هر یک از این فرگردها علاوه بر مسائل تئوریک ٬ نیاز به تجربه های عملی و فرایند طراحی دارند که ترجیح دادم همه آنها را به کتاب   " طراحی هواپیمای مدل " واگذار کنم . همچنین این مسئله ناراحت کننده را با شما در میان میگذارم که هنگام صفحه آرایی ٬ بیشتر توجهم مربوط به حجم کتاب میشد ! ٬ زیرا همانگونه که خودتان میدانید ٬ کاربران ایرانی حوصله دانلود کردن کتابهای سنگین را ندارند و این مشکل ٬ بسیاری از علاقمندان را فراری میدهد ! اما با همه تلاشی که بخرج دادم  ٬ حجم این کتاب به مراتب بیشتر از جلد اول شد ! ولی شکی نیست که دوستداران هواپیمای مدل ترسی از آن نخواهند داشت .


به منظور مشاهده موضاعات مطرح در جلد  این کتاب در ادامه مطلب با ما همراه باشید...

ادامه مطلب ...

آموزش ویدیوئی Microsoft Word مخصوص نگارش پایان نامه

واقعا می توان گفت که یکی از پر دردسر ترین قسمت های ارائه یک پایان نامه، بخش نوشتن و تایپ کردن آن است.

در فایل ویدیوئی زیر نکات بسیار بسیار ارزشمند و کاربردی در این خصوص  به زبان فارسی آورده شده است:


لینک دانلود مستقیم


حجم فایل زیپ شده:234 مگ|حجم ویدئو:876 مگ|طول ویدئو: یک ساعت و شش دقیقه|زبان: فارسی


منبع: تراپیپر


معرفی کتاب ساخت اجزاء ربات

نام کتاب : ساخت اجزاء ربات
مولفان    : Gordon McComb

مترجم : مهندس امین خوش نیت آرام

ناشر     : انتشارات شهر‌آب

ناشر همکار : انتشارات نشر روز

تعداد صفحه: ۲۸۶

شابک : ۰-۸۷-۶۱۳۱-۹۶۴-۹۷۸
رده بندی کنگره : س۷۴م/TJ۲۱۱
شماره کتابشناسی ملی : ۲۰۳۰۱۶۵


توضیحاتی مختصر در مورد کتاب : 

این کتاب اولین کتاب از دوره ۳ جلدی آموزش مباحث رباتیک DNA می باشد.
نویسنده مشهور کتاب های رباتیک آماتوری گوردن مک کامب در این کتاب کوشیده است هر آنچه را که یک خواننده مشتاق برای پیاده سازی ایده ذهنی اش نیاز دارد به زبان ساده بیان نمایید.ضمنا با معرفی طیف وسیعی از ابزار , مواد گوناگون, شیوه های ساخت و ... شما را در دستیابی به طرحی عملی و علمی از یک ربات که بتواند با حداقل امکانات پیاده سازی شود , یاری می رساند.
صرف نظر از مدارهای کنترلی و سیستم های پیشرفته حرکتی , سایر اطلاعات مورد نیاز جهت ساخت بخش های مختلف یک ربات اعم از  ساختارهای مختلف مکانیکی , نحوه انتخاب مواد مورد استفاده در ساخت قطعات , چگونگی استفاده از آنها و ... را میتوان در این کتاب یافت.
به بیان ساده , اطلاعات این کتاب نقطه شروع کسانی است که قصد ساخت ربات های آماتوری جهت پروژه های دانشجویی , دانش آموزی و یا شرکت در مسابقات رباتیک را دارند.


به منظور مشاهده سر فصل های کتاب به ادامه مطلب مراجعه فرمایید...

ادامه مطلب ...

۱۰ رشته برتر فنی مهندسی به ترتیب اولویت بازار کار

۱- مهندسی برق

گرایش قدرت
گرایش الکترونیک
گرایش کنترل و ابزار دقیق
گرایش مخابرات
گرایش مهندسی پزشکی (بیوالکتریک)

۲- مهندسی مکانیک
گرایش طراحی جامدات
گرایش حرارت و سیالات

۳- مهندسی عمران
گرایش عمران
گرایش نقشه برداری
گرایش آب

۴- مهندسی صنایع
گرایش برنامه ریزی و تحلیل سیستم ها
گرایش تولید صنعتی
گرایش تکنولوژی صنعتی
گرایش ایمنی صنعتی

۵- مهندسی شیمی
گرایش صنایع پتروشیمی
گرایش طراحی فرایندهای نفت
گرایش صنایع پالایش
گرایش صنایع گاز
گرایش صنایع غذایی

۶- مهندسی کامپیوتر
گرایش نرم افزار
گرایش سخت افزار

۷- مهندسی مواد
گرایش متالورژی صنعتی
گرایش متالورژی استخراجی
گرایش سرامیک

۸- مهندسی هوافضا
۹- مهندسی معماری
۱۰- مهندسی فناوری اطلاعات (IT)

 به منظور آشنایی بیشتر با رشته های فوق با ما در ادامه مطلب همراه باشد...

ادامه مطلب ...