مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

مصاحبه با دانشجوی مهندسی مکانیک

 سلام
: سلام

- با اجازه اول از سوالات شخصی شروع کنیم
 
- چه رشته ای می خونید و سال چندمید؟
: دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک دانشگاه امیرکبیر و در آخرین روزهای پایان دوره کارشناسی هستم.  

- رتبه ی کنکور و معدل کلتون در این چندسال دانشگاه چند بوده؟
: رتبه 263 منطقه دوم و معدل کل  17.70

 سلام
: سلام

- با اجازه اول از سوالات شخصی شروع کنیم
 
- چه رشته ای می خونید و سال چندمید؟
: دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک دانشگاه امیرکبیر و در آخرین روزهای پایان دوره کارشناسی هستم.  

- رتبه ی کنکور و معدل کلتون در این چندسال دانشگاه چند بوده؟
: رتبه 263 منطقه دوم و معدل کل  17.70  

- و حالا سوالات عمومی تر:
 
- پایه ی درس های رشته تون چیه(جبر،هندسه ،فیزیک مکانیک،فیزیک الکتریسیته ، شیمی آلی یا ...)؟
: فیزیک مکانیک ، هندسه ، حساب دیفرانسیل ،فیزیک ترمودینامیک و البته مثل تمام رشته های دیگر مهندسی نیاز به تسلط بر حداقل یک زبان بین المللی 
 
- تنوع در دروس چه قدر زیاده و آزمایشگاه و کارهای عملی چه قدر به ملموس شدن دروس کمک می کنه؟
: رشته مکانیک قدیمی ترین و اصیل ترین رشته مهندسی و مادر بسیاری از رشته های دیگر مانند هوافضا، کشتی سازی،مهندسی پزشکی(گرایش بیو مکانیک)، نساجی ، مهندسی شیمی است و شامل بسیاری از مفاهیم پایه و دروس تئوری رشته های نام برده است لذا این رشته دارای تنوع و انعطاف زیادی است و افرادی که در این رشته تحصیل می کنند با دروس متنوعی سرکار دارند و می توانند در شاخه های زیادی در صنعت وارد کار شوند. از دیگر ویژگی های این رشته که آن را با رشته های دیگری مانند برق و کامپیوتر مجزا می کند آزمایش پذیری و واقعی بودن مفاهیم است که این رشته را ملموس و شیرین می کند.

- هنگام انتخاب رشته چه قدر راجع بهش اطلاعات داشتید و الان دیدگاهتون چه قدر با دیدگاه اولیه فرق کرده؟
: خوب من هم مثل اکثر بچه ها که در ابتدا در مورد رشته های انتخابی شون همه چیز را نمی دانند با رشته مکانیک آشنا بودم ولی همه چیز را نمی دانستم و می تونم بگم فقط 10% اطلاعات کنونی ام را داشتم،البته پس از آشنایی بیشتر علاقه ام بیشتر شد به طوری که هم اکنون از انتخاب اولیه خود رضایت کامل را دارم  و می توانم بگویم در رشته های مهندسی به علت کاربردی بودن رشته ها علاقه داشتن به رشته اغلب متناسب است با اطلاع داشتن از کاربردها و جزئیات آن رشته، برای مثال وقتی من شروع به تحصیل در رشته دوم (مهندسی شیمی)کردم علاقه زیادی به آن نداشتم و همواره آن را با رشته اولم مقایسه می کردم ولی پس از گذراندن چند درس در این رشته کاملا به آن علاقه مند شدم.

- به نظر شما اگه کسی بخواد در این رشته موفق بشه باید چه قدر وقت بذاره؟بیش تر از کنکور،به همون اندازه یا کمتر از اون؟اگه ممکنه یه کم توضیح بدید.
: به طور کلی به نظر من نمی توان درس خواندن برای کنکور را با دانشگاه مقایسه کرد در زمان کنکور شما محدود به دروس خاص هستید که باید در زمان خاصی در جلسه امتحان به رقابت بپردازید ولی در دانشگاه بیشتر دروس رنگ و بوی علمی می دهد و دروس ارائه شده در کلاس به نوعی حداقل لازم برای ادامه راه در آن رشته است و دانشجو همان طور که از نام آن نیز برمی آید خود باید به دنبال گسترش دامنه علمی خود برود، برای مثال شما می توانید در صورت علاقه به یک مبحث خاص در یکی از دروس خود با مشورت با استاد خود منابع دیگری را مطالعه کنید ویا پروژه ای در این زمینه انجام دهید و بطور کلی می توان گفت که هیچ محدودیتی برای عمیق کردن اطلاعات شما وجود ندارد،شما می توانید تمام زمان درس بخوانید ویا می توانید به حداقل ها راضی شوید و هفته ای چند ساعت بیشتر مطالعه نکنید.
 
- برای موفق شدن در این رشته چه کارهای جانبی باید انجام داد؟آیا کلاس های متفرقه یا انجام دادن کارهای  علمی گروهی ضروریه؟
: در رشته مکانیک آشنایی با نرم افزارهای مهندسی بسیار سودمند و واجب است که می توان آنها را از طریق کلاس های انجمن های علمی یاد گرفت، ارتباط داشتن با واحدهای صنعتی نیز بسیار مفید است و در آینده شغلی شما بسیار مفید خواهد بود و البته همان طور که قبلا گفتم تسلط به زبان انگلیسی مانند هر رشته دیگر لازم است.البته در این رشته شما می توانید با کارهای جانبی زیادی مثلا رباتیک مشغول شوید که بستگی به علاقه شما دارد. 

- با توجه به این که امکان دو رشته ای شدن داشتید ، آیا دو رشته ای شدید؟چرا؟
: بله من علاوه بر رشته مکانیک با توجه به کسب معدل لازم در ترم های اولیه، در رشته مهندسی شیمی نیز در حال تحصیلم. به نظر من دو رشته ای شدن این امکان را به شما می دهد که بخش گسترده تری از علوم مهندسی را یادبگیرید و علاوه بر آن امکان های شغلی متنوع تری را در آینده برای فرد فراهم می کند.

- آیا از نحوه ی تدریس اساتید دانشگاه رضایت دارید؟حضور در کلاس ها چه قدر کمکتون می کنه؟
 : به نظر من با شرکت در کلاس و حضور موثر در آن میتوان 90% از مفاهیم درس را فراگرفت و شرکت نکردن در کلاس واقعا روند یادگیری را تا حد زیادی مختل میکند.
اساتید دانشگاه همگی دارای سطح علمی بسیار بالا اند و افراد برجسته ای هستند ولی اغلب سلیقه های متفاوتی در نحوی تدریس دارندکه ممکن است برای بعضی از دانشجویان دلخواه و برای بعضی اینگونه نباشد. به نظر من تمام اساتید محترم بنده به من به اندازه ای که در آن زمان نیاز داشتم کمک کرده اند.


- آیا آینده ی شغلی رشته تون روشنه؟در موردش توضیح بدید لطفا.
: خوب یکی از نکات مطلوب رشته مکانیک امکان های شغلی بسیار متنوع و گسترده آن است به طوری که تقریبا تمام واحدهای صنعتی نیاز به این تخصص دارند مانند صنایع خودرو سازی،راه آهن،نیروگاههای برق،صنایع تهویه مطبوع،و اغلب صنایع پایه صنایع دیگر مثل ذوب آهن و می توان گفت از نظر آینده شغلی مخصوصا فارغ التحصیلان این رشته از دانشگاه امیرکبیر مشکلی ندارند. 

- از رشته تون چه قدر رضایت دارید ؟در این مورد هم یه کم توضیح بدید لطفا.
: انتظارات هر شخص از رشته اش به پارامترهای زیادی  بستگی دارد،از مهمترین آنها می توان آینده شغلی، امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر، میزان نیاز صنعت به متخصصان آن رشته را نام برد با در نظر گرفتن تمام این موارد می توانم بگویم از رشته ام کاملا راضی ام.
- اگه بخواید رشته تون رو در چند جمله معرفی کنید، چی می گید؟
: رشته صنعتی،سخت،قدیمی،لذت بخش و پر از زیباییهای علمی البته یکم مردونه
 
- در آخر هم یه سوال کلیشه ای:به کسانی که این مصاحبه رو می خونن و می خوان انتخاب رشته کنن چه توصیه ای می کنید؟
: اغلب شما دوستان به دانشگاه را پیدا خواهید کرد و در رشته های مختلف مشغول تحصیل خواهید شد، به نظر من مهم تر از رشته شما در دانشگاه درک این نکته مهم است که دانشگاه آخرین جایی است که شما در آن به طور پیوسته و هدفمند به تحصیل علم مشغول خواهید بود و پس از آن شما وارد زندگی خواهید شد پس از این فرصت کوتاه استفاده کنید و حداکثر بهره را از زمان  بگیرید و آن را به هدر ندهید.  

- خیلی ممنون که وقتتونو در اختیار ما گذاشتید. 

نظرات 9 + ارسال نظر
سجاد پنج‌شنبه 20 خرداد‌ماه سال 1400 ساعت 01:53

با سلام
من دانشجوی مهندسی مکانیک هستم، این رشته واقعا پرزحمت است و نیاز به وقت گذاشتن و تمرین بسیار است.رشته ای که کاملا به فیزیک وابسته است و دروس آزمایشگاهی فراوان دارد. البته کلیه رشته های مهندسی سختی خاص خودش را دارد و مهم انتخاب آگاهانه ای است که بر اساس علایق و استعداد است.

محمد شنبه 29 تیر‌ماه سال 1398 ساعت 18:18 https://sabzfile.com/

خیلی عالی بود

حسین دوشنبه 24 آبان‌ماه سال 1395 ساعت 23:35

بد نبود ولی من هنوز به انتخاب رشته شک دارم

رعنا پنج‌شنبه 21 آبان‌ماه سال 1394 ساعت 08:12

ممنون خیلی خوب بود

امید فلاحتی سه‌شنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 14:50

با سلام تبادل لینک؟؟؟؟
جدیدترین پروژه های رشته میکانیک و ماشین آلات معدنی؟
09382699335
www.omidvb.blogfa.com

ویکی سه‌شنبه 2 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 23:09 http://www.chechel.blogfa.com

با سلام از شما برای تبادل لینک دعوت به عمل می اورم/
با تشکر
ویکی مهندسی مکانیک

invictus سه‌شنبه 18 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 17:03

خیلی خوب بود........

آقای حسابی دبیر شما هستم شنبه 17 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 14:11

your weblog is the best

احسان شهامت جمعه 9 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 00:02 http://e24h.ir

اگه میخوای بازدیدت زیاد شه یکی از وبلاگای منو ببین لینک 1000000 بازدیدو کلیک کن و توضیحاتشو بخون . به نظرم منطقی اومد. مجانی هم هست

http://cd-yek.blogsky.com
http://takmob.blogsky.com

مرسی احسان جان.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد