مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

رده بندی 10 رشته دانشگاهی در زمینه های فنی و مهندسی

رشته های فنی و مهندسی از دیرباز از اهمیت قابل توجهی برخوردار بوده است. در اولویت بندی رشته های فنی مهندسی شاخص های زیادی در نظر گرفته شده است تا از هرگونه اعمال نظر سلیقه ای جلوگیری شود. شاخص هایی نظیر میزان اقبال رتبه های برتر کنکور به رشته ها، نوع بازار کار، جایگاه رشته در ایران، جایگاه رشته در دنیا، کیفیت تدریس رشته ها در دانشگاه، پذیرش و یا عدم پذیرش دانشگاههای معتبر، فراگیری رشته، میزان فارغ التحصیلان بیکار در رشته مربوطه و غیره در نظر گرفته شده است.
در این پژوهش سعی شده است از نظر سنجی میدانی از گروهی از دانشجویان جامعه هدف نیز استفاده شود...

ادامه مطلب ...

آشنایی با توانمندی های یک خودروی خود کنترل

این خودرو، خودرویی آبی _ خاکی با قابلیت عبور از انواع موانع طبیعی از قبیل تپه ماهور‏، رودخانه، جنگل، شنزار و... در شرایط مختلف جوی از قبیل بارندگی، دمای بالا، طوفان و... می‏باشد و در حالت کلی‏تر قابلیت ارسال به کرات دیگر با توانایی انجام ماموریت محوله در انواع ناهمواری‏ها و شرایط اتفاقی پیش‏رو دارد.   

   

 

ادامه مطلب ...

چگونگی انتقال گشتاور موتور به چهار چرخ

انتقال گشتاور موتور به چهار چرخ به جای دو چرخ باعث استفاده ی بهتر از اصطکاک در جهت حرکت رو به جلوی خودرو می شود. همانطور که می دانید خودرو برای حرکت از اصطکاک ایستایی استفاده می کند (نقطه ی تماس چرخ با زمین یک لحظه ی ثابت است) و اگر خودرو از چهار چرخ برای انتقال نیرو به زمین استفاده کند در نتیجه حرکت پرقدرت تری هم در مقایسه با استفاده از دو چرخ برای حرکت خواهد داشت. چون... 

ادامه مطلب ...

سلول خورشیدی که به دنبال آفتاب ((می گردد))

3 طرح برتر در مسابقه ابتکار در صرفه جویی انرژی در دانشگاه MIT  

این دومین دور از مسابقات MADMECH در مهندسی مواد- مکانیک  در مورد طراحی راههای نو  برای صرفه جویی انرژی بود.

طرح اول مربوط به ساخت سلول خورشیدی بود که با حرکت خورشید همچون گل آفتابگردان به سمت خورشید تغییر زاویه بدهد در این طرح از هیچ موتور یا وسیله الکترونیکی استفاده نشده و همیچ منبع انرژی هم لازم ندارد.

در این طرح با استفاده  از تغییر دما بین قرار گیری در آفتاب مستقیم یا سایه (آفتاب مایل)  تغییرات فیزیکی در موادی که در این وسیله به کار گرفته شده ایجاد می شود و باعث می شود با کج شدن و تغییر شکل این اجزای سلول خورشیدی زاویه مطلوب به سمت خورشید طی شود.

به گفته ی سازندگان این وسیله بازده تولید الکتریسته توسط سلول خورشیدی مجهز به این رهیاب 38%  بیشتر می شود. تا اینکه به زمین Fix شود.

این تیم از چند ماده برای ساخت این سیستم استفاده کرده است . از جمله چند پلیمر و نوارهای 2 فلزی اما بهترین حالت به گفته ی خودشان موقعی بود که سلول خورشیدی بالای قوس یا طاق ساخته شده از آلمینیوم و فولاد قرار داده شدو با گرم شدن یک سمت از این ساختار این قوس خم می شود و زاویه مناسب را پیدا می کند.

استفاده از این 2 فلز محکم علاوه بر داشتن استحکام بالا برای نگه داشتن سلول در شرایط نا مساعد ، بسیار ارزان قیمت و رایج در همه ی کشورها مخصوصا کشورهای در حال توسعه می باشد.

طرح دوم مربوط به تولید الکتریسیته از حرکت خودروهای در حال حرکت است که با نصب شدن در کنار جاده و استفاده از انرژی باد هنگام گذر اتوموبیل ها الکتریسیته برای شارژ باتری ها تولید می کند.

که از این نظر برای مکانهای دور افتاده که مجهز به انرژی برق نیستند می توان جاده ها را بدون مصرف انرژی کمی روشن نمود . ( ممکن است این ایده به ذهنتان خطور کند که جاده های متروک را با برق روشن نگذاریم و اگر روزی ماشینی در آن جاده خواست عبور کند با استفاده از این سیستم و گرفتن انرژی در ابتدای جاده از حرکت خودرو ، با پیشروی اتوموبیل در بقیه ی جاده  به تدریج لامپهای بعدی  با احتساب سرعت و شتاب و بحثهای سینماتیکی و تخمین مکان همزمان با عبور اتوموبیل  در جاده ، در آن مکان روشن شود.)

روش جدید در استفاده از انرژی خورشید

دانشمندان دانشگاه MIT به تازگی روشی جدید برای تولید اکسیژن و هیدروژن از آب یافتند این روش که ارزان قیمت می باشد باعث تحولی در استفاده از انرژی خورشید برای تولید الکتریسیته خواهد شد

از آنجا که استفاده مستقیم از انرژی خورشیدی برای ذخیره الکتریسته بسیار گران تمام می شود و همچنین این انرژی در طول شبانه روز همیشگی نیست. پس استفاده غیر مستقیم روش عاقلانه تری می باشد .

این تحقیق توسط Daniel Nocera Professor و دستیارش postdoc Matthew Kanan تحت عنوان فتوسنتز مصنوعی انجام گرفت ، چراکه تقریبا تقلیدی از یک پدیده طبیعی می باشد .(ذخیره انرژی در آوندهای شیمیایی !!!)

در این روش ذخیره انرژی توسط تقسیم آب به هیدروژن و اکسیژن صورت می گیرد.

Nocera یک کاتالیزور ارزان برای این عمل طراحی کرد. این روش که باعث رشد استفاده از انرژی خورشیدی خواهد شد. چیزی کمنر از 2 تحقیق گذشته در 6 هفته اخیر ندارد. این سلسله تحقیقات در 18 June با نام ( شروع بیشترین صرفه جویی در استفاده از انرژی خورشیدی ) و در July 10به نام ( روش جدید مهار انرژی خورشیدی ) به اتمام رسید.

 

طرز کار:

2 قرن است که انسان می داند وارد کردن الکتریسیته به آب می توان آن را الکترولیز کرد. اما این روش جدید یعنی استفاده از مواد شیمیایی بجای الکتریسیته مستقیم بسیار کار آمد خواهد بود.

در این روش بجای استفاده از کاتالیزورهای گران قیمت از کبالت و فسفر برای تولید اکسیژن استفاده می شود و برای هیدروژن از یک کاتالیزور پلاتین در کنار آن باید استفاده کرد.و بدلیل ارزان قیمت بودن می توان در هر خانه ای ار آن استفاده کرد.

کار این سیستم 2 قسمت دارد یکی در طول روز که نور خورشید موجود است ، ویکی در شب .

در روز انرژی خانه از photovoltaic (PV) تامین می شود و مداری که بطور موازی به الکترولیز بسته شده باعث می شود که انرژی اضافی آب به هیدروژن و اکسیژن تبدیل شود. در زمان شب هیدروژن و اکسیژن در پیل سوختی با هم ترکیب می شوند و ضمن تولید انرژی الکتریکی آب هم تولید می شود که دوباره به چرخه باز می گردد.

این سیستم با دما و فشار معمولی اتاق و PH معمولی آب کار می کند . مشکل بیشتر ذخیره انرژی در مقیاس وسیع این است که باتری ها گران هستند همچنین نمی توانند انرژی زیادی ذخیره کنند . پس استفاده از پیل سوختی که انرزی تولید می کند نه ذخیره بسیار با صرفه تر خواهد بود.

همچنین می توان از هیدروزن بدست آمده مستقیما در پیل سوختی اتوموبیل ها استفاده کرد.

پایه ی این طرح ریخته شده است وباید منتظر ماند تا با بهینه سازی و به اصطلاح مهندسی کردن این سیستم از جمله کاهش فاصله بین کاتالیزورها و کمتر کردن قیمت ساخت ، این طرح به تولید انبوه برسد.

تحقق این طرح در هر کشور احتیاج به سرمایه گذاری و کمک دولت و آینده اندیشی دارد . این طرح از بهار امسال شروع شد و جالب است بدانید هزینه این طرح که توسط خانواده Chesonic به موسسه علوم طبیعی دانشگاه MIT واگذار شد ، 10 میلیون دلار بود .

سوگند نامه ی مهندسین

                                            

با آگاهی کامل از نقش و تاثیر مهندسی در سازندگی و توسعه پایدار جهان، رفاه و آسایش انسان، حفظ جهان هستی از آلودگی های زیست محیطی و تامین شادی پایدار و دراز مدت خود و دیگران، اینک که به عنوان مهندس خدمت خود را آغاز می کنم به پروردگار جهان سوگند یاد می کنم که:... 

 

ادامه مطلب ...

انیشتن که بود؟

سالشمار زندگی انیشتن 

 

 

۱۸۷۹- تولد: ۱۴ مارس اولم (آلمان)
۱۸۹۴- ترک تحصیل بعد از گذراندن یک ترم در دبیرستان مونیخ، اقامت در ایتالیا و ترک تابعیت آلمانى
۱۸۹۶- ادامه تحصیل در دبیرستانى در سوئیس و آغاز تحصیلات دانشگاهى در مدرسه پلى تکنیک زوریخ
۱۹۰۰- اخذ مدرک از مدرسه پلى تکنیک زوریخ
۱۹۰۱- اخذ تابعیت سوئیس
۱۹۰۳- ازدواج با میلوا ماریک (همکلاسى اش)
۱۹۰۵- چاپ چند مقاله معروف در «آنالن در فیزیک» (از جمله مقاله هاى مربوط به نظریه نسبیت خاص و توضیح اثر فتوالکتریک)
۱۹۱۴- تدریس در دانشگاه برلین (استاد فیزیک نظرى)
۱۹۱۶- تکمیل نظریه نسبیت عام .....  

                                       


ادامه مطلب ...

اختصاص وجه نقدی غذا به دانشجویان

قیمت واقعی غذای دانشجویی تا پایان سال تعیین و اجرای آن از اول سال تقویمی یا اول سال تحصیلی آتی انجام می شود. رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم از ارائه نقدی یارانه غذای دانشجویی در قالب وام به دانشجویان از سال 89 خبر داد و گفت: قیمت واقعی غذای دانشجویی تا پایان سال تعیین و اجرای آن از اول سال تقویمی یا اول سال تحصیلی آتی انجام می شود. مرتضی زرینه زاد در گفتگو با مهر با بیان این خبر گفت: وقتی پرداخت نقدی یارانه غذای دانشجویی عملیاتی شود و پول در اختیار خود دانشجو باشد آنگاه بخش خصوصی به طور جدی وارد میدان می شود و دانشجو هر غذایی که دوست دارد را از ویترین انتخاب می کند.وی افزود: وقتی بخش دولتی در زمینه ارائه غذای دانشجویی کنار زده شد بحث رقابتی می شود و از این پس دانشگاهی که ارائه دهنده خدمات بوده است نقش ناظر پیدا می کند و بخش خصوصی وارد عمل می شود. رئیس صندوق رفاه دانشجویان خاطرنشان کرد: دانشگاه باید از ارائه خدمات دانشجویی مبرا شود و این کار در اختیار بخش خصوصی گذاشته شود و دانشگاه به طور کلی به سراغ آموزش و پژوهش برود. در این راستا تلاش و خواست وزارت علوم این است که یارانه تغذیه دانشجویی را به صورت نقدی و در قالب وام در اختیار دانشجو قرار دهد.زرینه زاد درباره میزان وام تغذیه دانشجویی گفت: پروژه ای با عنوان پروژه تغذیه در صندوق رفاه دانشجویان در حال انجام است که در نتیجه آن قیمت تمام شده غذا مشخص می شود. در واقع به دنبال به دست آوردن یک قیمت واقعی و منطقی برای غذای دانشجویی هستیم. رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم درباره زمان اجرایی شدن پرداخت نقدی یارانه تغذیه به دانشجویان به مهر گفت: بحث نظری موضوع ارائه نقدی یارانه غذای دانشجویی به صورت وام به دانشجویان تا پایان سال کامل می شود و اجرای آن از اول سال تقویمی یا اول سال تحصیلی آتی انجام می شود. 

منبع: mehranews

ماموریت های فضایی سال ۲۰۱۰ امریکا

در این مقاله نگاهی به لیست کامل برنامه ها و ماموریت های فضایی سال 2010 خواهیم انداخت. این لیست شامل شرح حالی بر هر یک از این ماموریت ها، اهداف، زمان و تاریخ پروازها، سازمان ها ، کشورهای همکار و  توسعه دهنده برنامه ها و... می باشد.

ادامه مطلب ...

رتبة جهانی ایران در آمار مقالات فناوری‌نانو در حال صعود است

ایران تا پایان سه ماهه سوم سال 2007 میلادی رتبه بیست و ششم را در تعداد مقالات منتشر شده در فناوری نانو کسب کرده که نسبت به سه ماهه دوم سال جاری یک رتبه رشد داشته است.
براساس آمار ارائه شده توسط کارگروه تحلیل و پیمایش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو که با استفاده از پایگاه دادهisi بدست آمده، ایران با انتشار 305 مقاله بین‌المللی و سهم 82/0 درصدی از کل مقالات چاپ شده فناوری نانو در سال 2007 پس از کشورهای مکزیک، یونان و اتریش و بالاتر از کشورهایی نظیر فنلاند، جمهوری چک، ایرلند و دانمارک در رتبه بیست و ششم جهانی قرار گرفته است. که در مقایسه با سه ماهه دوم همین سال با افزایش 109 درصدی در تعداد و 1/0 درصدی در سهم مقالات منتشر شده یک رتبه صعود کرده است.
لازم به ذکر است که کل مقالات بین‌المللی ایران در فناوری نانو در سال 2006، 277 مقاله بوده است.
همچنین ایران در بین کشورهای آسیایی پس از چین، ژاپن، کره جنوبی، هندوستان، تایوان و سنگاپور در مقام هفتم و در بین کشورهای اسلامی با اختلاف زیاد نسبت به ترکیه (با 218 مقاله)، رتبه اول را در اختیار دارد.
مطابق این بررسی، کشورهای آمریکا، چین، ژاپن و آلمان به ترتیب با سهم 6/23، 7/19، 4/10 و 8/8 درصد در رتبه‌های اول تا چهارم قرار دارند که نسبت به سه ماه قبل تغییری در رتبه آنها ایجاد نشده است.

سرعت سنج خودرو چگونه کار می کند؟

قالب داشبورد خودرو در ماشین ها ،متشکل از سنسورها و درجات مختلف از جمله فشار سنج روغن، محفظه خنک کننده دما، نشانگر درجه روغن، سرعت سنج و غیره می باشد. اما برجسته ترین و شاید مهمترین قسمت که در هنگام رانندگی باره به آن توجه می کنیم سرعت سنج می باشد. همانطور که می دانیم وظیفه سرعت سنج نشان دادن میزان سرعت بر حسب مایل بر

ساعت و یا کیلومتر بر ساعت و یا هر دو می باشد. در مدل های جدید خودرو دیگر از آن قطعات آنالوگ که دارای یک سوزن برای نقطه گذاری در سرعت های خاص بودند در آن سرعت راننده میزان سرعت را بصورت شماره ای چاپ شده مشاهده می کرد استفاده نمی شود. 

                                

ادامه مطلب ...

درباره هیدرولیک

توسعه علم هیدرولیک زمانی شروع شد که پاسکال دانشمند فرانسوی قوانین مربوط به فشار را کشف کرد(1650 میلادی) و هیدرولیک را به عنوان یک علم نوین پایه گذاری نمود. از آن تاریخ به بعد دوران شکوفایی هیدرولیک پدید آمد و این علم به نحو چشمگیری وارد بازار گردید. امروزه هیدرولیک در ساختمان ماشین آلات صنعتی، کشاورزی، راهسازی، هواپیمایی، کشتی سازی، اتوموبیل سازی، ماشینهای ابزار، تاسیسات صنایع سنگین، معدن و . . . در مقیاس وسیعی استفاده میشود و روز به روز نیز افزایش میابد. 

                   

                   

ادامه مطلب ...

معرفی رشته مکاترونیک

آشنایى با مهندسى مکاترونیک و کاربردهاى آن

امروزه کمتر محصول صنعتى را مى توان یافت که ترکیبى از حوزه هاى مختلف مهندسى نباشد. اگر بیشتر به محیط زندگى خود و محصولاتى که در زندگى روزمره از آنها استفاده مى شود دقت کنیم، از ساعت مچى دیجیتالى تا ماشین لباسشویى در آشپزخانه، خودروى شخصى یا عمومى که با آن به محل کار مى رویم، چاپگرها و اسکنرها در محیط ادارى و غیره، همگى نمونه هایى از ترکیب حوزه هاى مختلف مهندسى و به خصوص مکانیک و الکترونیک است. اگر هم با محصولات جدیدتر صنعتى آشنا باشیم، تجمیع نرم افزار و سخت افزار کامپیوتر با حوزه هاى فوق را به وضوح مى توان در بسیارى از محصولات از جمله ماشین هاى لباسشویى و خشک کن جدید هوشمند، دوربین هاى خودتنظیم، روبوت هاى صنعتى، خودروهاى مجهز به سیستم ترمز ضدقفل، دیسک درایوهاى کامپیوتر، فرهاى مایکروویو، تلفن هاى همراه، سیستم پخش دیجیتال، محصولات دفاعى مدرن و تجهیزات پزشکى شناسایى کرد که مثال هایى از ترکیب حوزه هاى مهندسى مذکور است.

ادامه مطلب ...

TEAM

   TEAM = Together Everyone Achieve More 

توربو شارژرها چگونه کار می کنند؟

توربو شارژرها چگونه کار می کنند؟

وقتی مردم درباره ی اتومبیل های مسابقه یا اتومبیل های ورزشی با سرعت بالا صحبت می کنند،موضوع توربوشارژرها ظاهر می شود ،توربوشارژرها در موتورهای دیزل بزرگ هم وجود دارند،یک توربوشارژر به طور عمده قدرت موتور را بدون افزایش وزن آن زیاد می کند که مزیت بزرگی است و توربوشارژرها را مهم می کند

ادامه مطلب ...

موتور های نیمکره ای چگونه کار می کند؟

 موتور های نیمکره ای چگونه کار می کند؟ 

  

  

ادامه مطلب ...

دنیا بدون مهندس؟؟!!؟؟!!

تا حالا با خودتون فکر کردید اگه یه چیزایی مثل اتومبیل ،پل،ماشین حساب و ... تو این دنیا نبود چیکار می کردید بدون این چیزا یه دنیای جدید بوجود میاد.

 

 

ادامه مطلب ...

مهندسی ارزش

مهندسی ارزش

مهندسی ارزش یک روش منسجم برای رسیدن به بالاترین ارزش به ازای هر واحد پولی که هزینه شده است می باشد ، در حالی که کیفیت ، ایمنی ، قابلیت اطمینان ، قابلیت نگهداری حفظ و یا ارتقاء یابد .

ادامه مطلب ...

مهندسی چیست و مهندس کیست؟

 چکیده:

 

 

 

 

  آنچه این روز ها در مطبوعات مورد بحث و بررسی است، افزایش سطح دانش و تکنولوژی در سطح خود کفایی است.

نویسنده این بررسی کوتاه مهندس مهرداد وفائی، که در رشته مهندسی مکانیک دارای درجه فوق لیسانس بوده و در کارخانه های سیمان، ذوب آهن و دیگر صنایع کشور تجربیات فراوانی دارد در باره این مسئله مهم و حیاتی  تجزیه و تحلیل جالب و آموزنده دارد که اینک در اختیارتان قرار می گیرد.


ادامه مطلب ...