مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

آن طرف رنگین کمان کجاست ؟

 

 

وقتی در طول بارندگی فقط یک رنگین کمان می بینیم در واقع چند رنگین کمان وجود دارد؟ پاسخ این سؤال آنطور که فکر می کنید ساده نیست! وقتی نور وارد یک قطره آب می شود، در داخل قطره بازتاب کرده، و آنچه به چشم ما باز می تابد رنگین کمان را تشکیل می دهد.

 

هر قطره باران، نوری را که واردش می شود در تمام جهات ممکن بازتابانده و می شکند. اولین بار که نور با قطره برخورد می کند، یک پرتو کسری از آن نور بازتاب می کند و و بقیة آن در طول قطره حرکت می کنند تا به پشت قطره از سمت داخل برخورد کنند. دوباره، مقداری از نور شکت خورده و مقداری بازتاب می کند. در هر برخورد با سطح سطح داخلی قطره، مقداری از نور باز می تابد و در قطره می ماند، و باقیماندة آن خارج می شود. بنابراین پرتو های نور می توانند بعد از یک، دو، سه بازتاب داخلی یا بیشتر از قطره خارج شوند.

وقتی شما دو رنگین کمان می بینید، اولین یا اصلی ترین کمان در زاویة ۴۲ درجه، با نور قرمز در بیرون و نور بنفش در داخل به طور واضح دیده می شود. کماان دوم همیشه کم رنگ تر بوده و بواسطة بازتاب دوم با رنگهای معکوس (بنفش در بیرون و قرمز در درون) در زاویة ۵۱ تشکیل می شود. اسحاق نیوتن یک معادله ریاضی بر حسب اندازه زاویة رنگین کمانها بعد از بازتاب N اُمِ داخل قطره بدست آورد. او معتقد بود که در بازتاب سوم نور کافی وجود ندارد که در واقع شخص آنرا ببیند، از اینرو هرگز مسیله را برای ۳=N حل نکرد. ادموند هالی، بعد از نامگذاری ستارة دنباله دار هالی، محاسبات را بر دوش گرفت و کشف کرد که سومین رنگین کمان در زاویة ۴۰ درجه و ۲۰ ثانیه تشکیل می شود، و شگفت زده شد. این رنگین کمان نبایستی در مقابل خورشید تشکیل شود بلکه دور تا دور خورشید تشکیل می شود! دو هزار سال بود که بشر به اشتباه در طرف دیگر آسمان در جستجوی این کمان بود.
نظرات 5 + ارسال نظر
e.gh چهارشنبه 23 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 00:39 http://jsu-shimi88.blogfa.com

الحق که وبلاگتون واقعآ عالیه. هم مطالب علمی، هم مطالب مفید و جالب، هم دانستنی ها و... . همگی موفق باشید.

گل مرداب سه‌شنبه 22 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 11:41 http://jsu-shimi88.blogfa.com

سلام مطلب خیلی جالبی بود در ضمن قسمت مطالب مفید و جالبتون هم زبیا بود.
موفق باشید.

رهام یکشنبه 20 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 21:00

ایمان جان مطلبت اموزنده بود ممنون

سمیه بحرانی محمدی یکشنبه 20 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 16:24

سلام ،مطلب بسیار زیبایی بود!راستش تاحالا به این فکر نکرده بودم که ابتدا و انتهای رنگین کمان کجاست؟وبا خوندن مطلب عالی تون دیگه هم فکر نمی کنم!
ممنون از پست خوبتون!

amir teymori یکشنبه 20 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 04:35

salam.chandta az matlabato khondam.kheili aaali bodan.afarin.movafagh bashi.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد