مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

موتور های شعاعی چگونه کار می کنند؟

مقدمه در مورد طرز کار موتور های شعاعی (Radial Engines ) 

                         


اگر شما بمب افکن های جنگ جهانی دوم مانند B-25 یا B-17 ، یا اگر هواپیما های بار بری مانند DC-3 را دیده باشید شما با چیزی آشنا می شوید که موتور شعاعی نامیده می شود . بیشتر هواپیما ها در زمان جنگ جهانی دوم استفاده می شدند ، موتور های شعاعی خیلی قدرتمند شعاعی هستند که ملخ هواپیما را می چرخاند .



بمب افکن B-25در این مقاله ما یاد خواهیم گرفت که موتور های شعاعی چطور کار می کنند ، چه چیز های آنها را از ساختار موتور های دیگر متفاوت می سازد و چرا آنها برای هواپیما مناسب هستند .
ایده اساسى

اگر در مورد طرز کار موتور های ماشین خوانده باشید با مفهوم موتور های چهار زمانه آشنا می شوید . پیستون ها در موتور ماشین ها در سه طرح نمونه زیر نشانه داده شده چیده می شوند .


خطی – سیلندر ها در یک ردیف مستقیم در طول یک خط چیده می شوند .




V شکل – سیلندر ها در دو ردیف با زاویه ای نسبت به هم چیده می شوند .
تخت – سیلندر ها مرتب شده اند در دو ردیف متقابل
هر شکل متفاوت مزایایی متفاوتی هم دارد ، هزینه ساخت و مشخصات یک وسیله نقلیه بخصوص را ، شکل می دهد و مناسبتر می سازد .

ما در قسمت بعدی یک ساختار دیگری را برای پیستون های خواهیم دید که موتور شعاعی نامیده می شوند .
داخل یک موتور شعاعى

طرح موتور های شعاعی خیلی ساده است . پیستون ها در اطراف میل لنگ دایره ای وار قرار گرفته اند و مرتب شده اند
شما می توانید در تصویر یک موتور پنج سیلندره را ببینید . موتور های شعاعی در نوع سه و نه پیستونی وجود دارند . موتور شعاعی همانند هر نوع موتور چهار زمانه پیستونی ، پیستون ها ، سوپاپ ها و شمع دارد . تفاوت بزرگ آن در میل لنگ است .


در عوض استفاده از یک شفت بلند در ماشین های چند سیلندره در آن توپی وجود دارد که همه شاتون های پیستون ها به توپی وصل شده اند . یکی از شاتون ها ثابت است که به آن شاتون اصلی (master rod ) گفته می شود و بقیه شاتون ها به انتهای چند ضلعی شاتون اصلی وصل می شوند که به آنها شاتون های اتصال (articulating rods ) گفته می شود که باعث چرخش میل لنگ و حرکت پیستونها می شود .



کاربرد ها

موتور های شعاعی چندین مزایا برای هواپیما دارند :

· آنها می تواند توان زیادی تولید کنند . یک نوع موتور شعاعی در یک هواپیمایی B-17 با نه سیلندر و حجم 1800 اینچ مکعب ( 5/29 ) ، 1200 اسب بخار توان تولید می کند .

· ماکزیمم rpm ( دور در دقیقه ) موتور های شعاعی نسبتاً پایین است بنابراین آنها می توانند بدون هر نوع کاهش دنده ای ملخ هواپیما را بچرخانند .

· همه پیستون ها این هواپیما با سیستم هوا خنک کن سرد می شوند که نسبت به سیستم های آب خنک کن وزن کمتری دارند .

اوج استفاده از موتور های شعاعی در طول جنگ جهانی دوم بود . امروزه موتور های شعاعی یافت می شود ولی متداول نیستند . بیشتر هواپیما های امروزی اغلب از ساختار موتور های سنتی ( مانند موتور های چهار سیلندر تخت ) یا موتور های توربینی گازی جدید استفاده می کنند . توربین های گازی نسبت به موتور های شعاعی که برای تولید توان استفاده می شوند ، سبکتر هستند .

یکی از جاهای که شما هنوز می توانید تاثیر مفهوم موتور های شعاعی را در موتور دو سیلندره ببینید ، موتورسیکلت هارلی دیویدسون است .

 


در موتور هارلی هر دو پیستون در یک نقطه به میل لنگ متصل هستند ، مانند یک موتور شعاعی.


در پایان به این  آدرس رجوع کنید تا بتوانید عملکرد یک موتور شعاعی (ستاره ای) را مشاهده نمائید. 
نظرات 6 + ارسال نظر
وحید شنبه 22 اردیبهشت‌ماه سال 1397 ساعت 20:15

سلام خیلی ممنون

سروش شنبه 11 فروردین‌ماه سال 1397 ساعت 20:51

خیلی خیلی عالی بود ممنون

رضا سه‌شنبه 5 دی‌ماه سال 1396 ساعت 00:30

به نظر من اگه از این موتورهای شعاعی روی خودرو های امروزی بویژه خودروهی مسابقه استفاده بشه خیلی جواب میده

آ پنج‌شنبه 20 آبان‌ماه سال 1395 ساعت 12:22

اسماعیل ابریشمکار پنج‌شنبه 28 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 00:35

اینو دیگه خیلی خیلی ممنون
مدتی بود فکرم رفته بود تواین صنعت
از تلاشتون برای ما ممنونم

mahsoos چهارشنبه 13 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 19:57

سلام ایمان جان.بهت تبریک میگم که اینقد کارت درسته.
واقعا مطالبت جالبه اما حیف که وقت نیس!؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد