مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

مهندس برتر

آموزش نیاز های ((اصلی و فرعی)) مهندس مکانیک

چقدر در مورد طراحی صنعتی می دانید؟

ساعت هفت صبح است. زنگ ساعت از جا در رفته. با چشمای خواب‌آلود از زیر روانداز بیرون می‌آیید، دستتان را دراز می‌کنید به امید اینکه بخورد به دکمه‌ی کوچک توقف زنگ، قبل از اینکه ساعت به زمین بخورد. دوست ندارید یکی درباره‌ی راههایی که این بخش صبحتان را کمی آسان‌تر می‌کند فکری می‌کرد؟ از حالا که بیدار می‌شوید تا زمانی که سرتان به بالش برسد، شما از انواع گسترده‌ای از محصولات استفاده می‌کنید که طراحی شده‌اند تا کمک کنند روزتان را بگذرانید.

                    

 

تاحالا هیچ خواسته‌اید که محصولی را برای اینکه بهتر کار کند تغییر بدهید؟ یا اینکه نظر جامعی داشته باشید در مورد اینکه یک محصول چه اگر شکلی داشته باشد بهتر است؟ طراحان صنعتی همین کار را انجام می‌دهند. آنها افرادی هستند که محصولاتی برای تولید انبوه طراحی می‌کنند، از ساعتهای کوکی تا خودرو، تلفن تا کامپیوتر، مبلمان و غیره. آنها ظاهر، احساس و چگونگی عملکرد بهتر یک محصول را تعیین می‌کنند. طراحان صنعتی محصولاتی را که شما هر روز از آن استفاده می‌کنید، ایجاد می‌کنند. 

            

طراحان صنعتی از روشهای مختلفی برای طراحی محصولات استفاده می‌کنند، از طراحی سریع تا مدلسازی با گل رس و فوم، تا استفاده از برنامه‌های کامپیوتری بوجود آمده برای طراحی. اینکه چطور یک محصول را ایجاد می‌کنند، بستگی دارد به نوع محصول و اینکه چگونه می‌خواهد استفاده شود. تا زمانی که در قفسه‌ها بیاید، بارها توسط طراح، قالب‌گیری شده، تراش می‌خورد و کار می‌شود. مجله Time گزارش کرده است که طراحی صنعتی یکی از 15تا داغترین حرفه‌ها در دوره‌های رشد و جبران کاری است.

حالا شما چطور می‌توانید یک طراح شوید؟ اول، شما می‌توانید از اینجایی که هستید پیش‌تر بروید – کلاسهایی مثل هنرهای تجسمی، روانشناسی، فیزیولوژی، فیزیک و تجارت و بازاریابی می‌توانند به شما کمک کنند که برخی مهرتهای لازم را پرورش بدهید. از آنجا که شما به یک حداقل مدرک دانشگاهی نیاز پیدا می‌کنید، مطالعات مقدماتی دانشکده را در مدرسه‌تان بررسی کنید. وقتی گزینه‌های ورود به دانشکده را مرور کردید، دنبال برنامه‌ای باشید که جوابگوی استعداد و تواناییهای شما باشد. برخی مدارس روی فرم و نمود بصری تمرکز می‌کنند، در حالی که بقیه بیشتر روی حل مسئله یا سایر جنبه‌های طراحی صنعتی تمرکز می‌کنند. IDSA (جامعه طراحان صنعتی امریکا) منبع خوبی است برای مدرسه‌هایی که برنامه‌ای در طراحی صنعتی عرضه می‌کنند و اینکه چه نوع برنامه‌ای در هر کدام عرضه شده.

یک طراحی صنعتی کیست؟!

طراحی صنعتی شغلی است که فرم یک محصول مصنوع را مشخص می‌کند، آنرا طوری شکل می‌دهد که برای مردمی که از آن استفاده می‌کنند و برای پروسه‌های صنعتی که آن را تولید می‌کنند مناسب باشد. طراحان صنعتی کار می‌کنند برای راحت‌تر، لذتبخش‌تر و کارآمدتر کردن زندگی ما. با مطالعه‌ی مردم در سر کار، در خانه و در حال حرکت، آنها محصولاتی ایجاد می‌کنند مثل صندلیهایی که متناسب با حالت بدن هستند، ابزار آشپزخانه که حتی برای دستهای سالخوره هم راحت هستند و اسباب‌بازیهایی که بازی و یادگیری صحیح و بی‌خطر را برای همه‌ی بچه‌ها فراهم می‌کند. بطور خاص، طراحان صنعتی با بخشهایی از محصول سر و کار دارند که انسانها با آن در تأثیر متقابل هستند. تلاش برای جهانی کردن دسترسی به محصولاتی که اعتبار اکولوژیکی ]علم عادت و طرز زندگى موجودات و نسبت انها با محیط[ دارند و برای استفاده کردن مطمئن هستند. همچنین آنها محصولی بدست می‌دهند که ویژگی زیبایی آن باعث شود ما آن را بخواهیم.

کار طراحان صنعتی فراتر می‌رود تا بسته‌بندی، روح بخشیدن، ]طراحی بخشهای[ داخلی، و در برخی موارد شناساندن یک شرکت. علاوه بر این، با فناوری اطلاعات متناسب با افزایش پیچیدگی، طراحان صنعتی برای ساده کردن نرم‌افزارهایی که تعداد بسیاری از محصولات را راه‌اندازی می‌کنند، کار می‌کنند.

طراحان صنعتی دنبال راههای مبتکرانه‌تر و بهتر برای چیزها می‌گردند. آنها کارشان را به حل مسئله نزدیک می‌کنند، می‌پرسند: «مردم می‌خواهند چگونه سفر کنند؟» سریع‌تر، «بیایید یک ماشین دیگر بسازیم» برای جواب دادن به این سؤالات، طراحان صنعتی محدوده‌ی گسترده‌ای از پیشنهادات متناوب را در میان طرحها و مدلها کاوش می‌کنند. پیوسته طرحهایشان را تصحیح می‌کنند تا آنها را در برابر نیاز کاربران و قابلیتهای کارخانه‌ها آزمایش کنند.

دوره‌ی «طراحی صنعتی» در اوایل قرن بیستم، برای تشریح نقش خلاقیت که قبلا توسط یک صنعتگر انفرادی انجام می‌گرفت برای تولید انبوه، بنیان گذاشته شد. در نگهداری پیچیدگی تولید انبوه، طراحان صنعتی با سایر حرفه‌هایی کار می‌کنند که با این پندار درگیر هستند، ساخت و توسعه‌ی محصولات، شامل کارشناسان بازاریابی، مکانیک، طراحی مهندسین ساخت و برنامه‌نویسان نرم‌افزار بعنوان چند نمونه. با همدیگر با ویژگیهای فاکتورهای انسانی، طراحان صنعتی آزمایشات مربوط به قابلیت استفاده را برای تضمین اینکه یک محصول نیازها، خواستها و انتظارات کاربران را برآورده کند، اداره می‌کنند. و آنها معمولا اجزای داخلی را بازآرایی می‌کنند تا ساخت، سرهم‌سازی، خدمات و بازیافت محصولات ، آسانتر شود.

آمادگی در عمل طراحی صنعتی نیازمند یک درجه‌ی مهندسی در این رشته است. طراحی صنعتی علوم مربوط به فناوری و هنرهای بصری را به علوم انسانی پیوند می‌دهد. علاوه بر این برای ]رسیدن به[ یک درک کامل از علوم فیزیکی، قواعد مهندسی، ارگونومی ]مهندسی فاکتورهای انسانی[، زیبایی‌شناسی و مواد و پروسه‌های صنعتی، طراحان صنعتی بهتر است در علوم اجتماعی، مانند روانشناسی، جامعه‌شناسی، آنتروپولوژی ]انسان‌شناسی[ و در هنرهای ارتباطی مانند عکاسی، ویدئو، چاپ و رسانه‌های الکترونیکی دارای پایه‌ای قوی باشند.

چه فرصتهای شغلی برای طراحی صنعتی فراهم است؟

طراحی صنعتی مانند همه‌ی حرفه‌های مرسوم خلاقیتی مزایای بسیاری دارد، اما برترین تقاضا برای طراحان صنعتی در میان یک طیف گسترده‌ی صنایع، منبع درآمدی است که در آن معمولا پاداش بهتر و فرصت استخدام بیشتر است.

چه نوع مهارتهایی نیاز دارم؟

دفاتر طراحی صنعتی اینها را بعنوان پنج مهارت در رأس لیست کرده‌اند:

·          مهارت خلاقیت حل مسئله

·          توانایی رساندن مفاهیم با طرحهای سریع

·          مهارت ارتباطات شفاهی و کتبی خوب

·          تسلط به کامپیوتر در برنامه‌های بردار محور یا سه بعدی

·          استعداد مکانیکی و فهم اینکه چیزها چگونه کار می‌کنند

چه کسی طراحان صنعتی را به کار می‌گیرد؟

طراحان صنعتی در طیف گسترده‌ای از صنایع کار می‌کنند مانند طراحی حمل و نقل، محصولات طبی، اشیای الکترونیکی، جلوه‌های ویژه برای صنعت سرگرمی، پویانمایی ]انیمیشن[ کامپیوتری، طراحی مبلمان و طراحی محیطی مانند نشانه‌ها و داخل ساختمان.

طراحان صنعتی چقدر پول در می‌آورند؟!

]توضیح: مسلما این آمار مربوط به ایران نمی‌باشد!![

نظرات 2 + ارسال نظر
طراح صنعتی اینده سه‌شنبه 24 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 20:23

سلاام
واااقعا ممنونم
خیلی خیلی عالی و مفید بود

صادق سه‌شنبه 10 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 01:12

سلام بر یار تازه برگشته ما .
من یکی که به شخصه به شدت علاقه مند اینم که یه نفر یه فکری برای همون بخش از صبحم که گفتی بکنه
حالا جدا درآمد طراح های صنعتی تو ایران چه قده ؟
ممنون از پست جالبت

سلام صادق جان ممنون از نظرت.
والا نمی دونم درآمدش به چه صورتیه!!!اگه خیلی کنجکاوی شاید مهندس مشعلچی اطلاع داشته باشه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد